Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
ТЕКСТ
Урок 9. ТЕКСТ-МІРКУВАННЯ: ТВЕРДЖЕННЯ, ДОКАЗИ, ВИСНОВКИ
Мета: формувати в учнів уявлення про текст-міркування, його характерні ознаки: твердження, доказ, висновок; вчити складати тексти-міркування; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 28, с. 17)
Учитель може заслухати відповіді кількох учнів.
Учні читають план і текст розповіді за темою «Дари лісу». Колективно аналізують відповідність плану тексту розповіді.
- Каліграфічна хвилинка
— Розгадайте ребус.
(Попереду)
— Запишіть каліграфічно.
Пп По пе пл па попереду
— За малюнком складіть і запишіть розповідне речення зі словом попереду.
- Гра «Редактор»
— Прочитайте поданий текст.
— Знайдіть у ньому недоліки, виправте їх.
— Прочитайте вдосконалений текст.
От лісок. Росте в лісі ялинка. Біжить через лісок зайчик. Дмухнув вітерець. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Зайчик підвівся на лапки і слухає. У лісі знову тихо.
Зрадів зайчик і почав гризти травичку. Ой! Знову щось шелестить. Зайчик перелякався. Боїться зайчик усякого шелесту.
— Який заголовок можна запропонувати до тексту?
— Назвіть префікси у виділених словах.
- Робота за таблицею «Типи текстів»
Розповідь |
Опис |
? |
Розповідаємо про певну подію |
Описуємо предмет або подію |
Хочемо довести або спростувати певну подію |
— Яку назву можна дати третьому виду текстів?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми попрацюємо над текстами-міркуваннями; дізнаємося про особливості побудови тексту-міркування.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за підручником (вправа 30, с. 19)
- Ознайомлення з текстом.
— Прочитайте текст вправи.
— Яка мета цього тексту?
— Який це тип тексту? (Це текст-міркування.)
- Робота в групах.
— Об’єднайтеся в групи та попрацюйте над першим завданням до вправи.
— У чому полягає особливість побудови тексту-міркування?
- Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 19).
— Відшукайте ці слова у тексті вправи.
- Списування доведення із завданням, поданим на с. 19 підручника.
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Тренувальна вправа 31 (с. 19-20)
— Прочитайте поданий текст.
- Визначення у тексті твердження, доказу, висновку.
— Якої частини тексту не вистачає? (Висновку)
- Вибіркове списування.
Виписування слів, використаних у доказах (погоджуюся, дійсно, мені здається).
— Прочитайте подане у вправі твердження, висновок.
— Поміркуйте, про що можна написати у висновку?
— Запишіть свої думки у зошити.
Перевірка виконаної роботи. (Заслухати декілька учнів.)
- Складання тексту за поданим твердженням (вправа 32, с. 20)
— Прочитайте поданий текст.
— Зверніть увагу на виділене речення.
— Спробуйте скласти власне міркування на основі поданого речення.
- Гра «Будівельники»
— Перебудуйте текст-розповідь на текст-міркування.
Птахи — наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!
Необхідно оберігати птахів.
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Пригадайте, що таке текст?
— Які бувають типи текстів?
— З яких частин складається текст-міркування?
— Які слова доречно використовувати у доведенні? А які — у висновку?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 33 (с. 20).