Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ТЕКСТ

Урок 11. ПОБУДОВА ТЕКСТУ-ОПИСУ, ТЕКСТУ-РОЗПОВІДІ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас школярів; вихо вати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  3. Перевірка домашнього завдання (вправа 37, с. 21)

— Який текст ви склали вдома?

— Чи можна його назвати текстом-міркуванням?

— Доведіть, що птахи — окраса нашої землі.

  1. Каліграфічна хвилинка

Вв Щщ Тт вз що ем ур зку

Готуй сани влітку, а воза взимку.

  1. Словникова робота

Гра «Знайди пару»

Взимку

температурний

тижневий

зимовий

щотижня

температурити

узимку

тиждень

температура

щотижня

зимувати

тижневик

  1. Вибіркове списування

— Прочитайте текст та визначте його тип.

— Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.

Світ прекрасний навколо тебе — сонце ясне і синє небо, птахи і звірі, гори і ріки — нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить, бо світ навколо любові просить.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Складання тексту-опису за поданим планом (вправа 38, с. 21)
  • Відгадування загадки.
  • Виконання звуко-буквеного аналізу слова тюльпан.
  • Складання опису за планом, поданим на с. 21 підручника.

Зразок опису

Тюльпан — чудова весняна квітка.

У нього довге та міцне, але гнучке стебельце. Листки тюльпана широкі, видовжені, розташовуються попарно.

Квітка тюльпана має п’ять довгих ніжних пелюсток. Вони бувають у різних рослин різного кольору: від білого до синьо-чорного.

Коли сонце сходить, пелюстки відкривають теплу і світу своє чорне денце із пахучими тичинками. А як темнішає або збирається дощ, то квіточка закривається, ніби захищається від негоди та темряви.

Тюльпан не лише красива рослинка, але й пахуча. Її аромат приваблює своєю свіжістю та приємністю. Тому ця квітка ціниться людьми у цілому світі.

  1. Виконання вправи 39 (с. 22).

—  Прочитайте текст вправи.

— Чим цікавий цей текст? (У ньому не тільки розповідається про тюльпани, але й надається інструкція щодо вирощування цієї квітки.)

—  Як за інструкцією ви будете вирощувати цю дивовижну квітку?

Самостійна робота

— Спробуйте переробити речення інструкції, використовуючи подані у підручнику слова.

—  Прочитайте, що у вас вийшло.

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Розвиток мовлення. Складання розповіді на задану тему (вправа 40, с. 22)
  • Розглядання малюнків на с. 22.

—  Які серед цих квітів розцвітають навесні? (Конвалія, дзвоники, проліски)

—  Які — восени? (Чорнобривці, жоржини, айстри)

—  Прочитайте тему розповіді, над якою ви будете працювати.

—  Чим ви зможете прикрасити свою розповідь? (Описом квітів)

  • Самостійна робота учнів.
  • Перевірка виконаної роботи.

Зразок розповіді

Квіти — це диво природи. Ними можна милуватися і захоплюватися. В кожній рослині зберігається частка сонечка. А багато квітів дуже схожі на його діток, наприклад, мімоза.

Мімоза — це гілочки із жовтими, пухнастими, малесенькими «кульками», схожими на сотні маленьких сонечок на зеленому полі. Їх так багато, що здається, ми бачимо великий оксамитовий сонячний килим. А квітки на гілочках, немов крихітні курчата, із цікавістю визирають з трави. Молоді пагони мімози оливково-зеленого кольору. Гідною прикрасою рослини служать листя. Вони зеленувато-сріблясті. А який у мімози чудовий аромат,не схожий на жодний інший!

Коли я дарую мамі букет з мімози, квіточки качають своїми круглими крихітними голівками і самі просяться до рук.

Моя люба матуся дуже любить мімозу! У ці холодні дні зелена гілочка з малесенькими золотими «курчатками» — прекрасна вісточка весни, яка вступає у свої права.

  1. Цікаво знати!

Айстри задумані, квіти останнії,

осені пізньої сльози багрянії.

Сумно шепочеться вітер над вами,

і обмиває вас небо дощами.

Ви — як любов, що весни не зазнала

і, як вечірня зоря, одсіяла.

Айстри задумані, квіти останнії,

осені пізньої сльози багрянії...

В. Сосюра

—  Про яку квітку йдеться у вірші В. Сосюри?

Айстри — від давньогрецького asteros — зірка.

За легендою, потрапила айстра-зірка на Землю в одну із літніх ночей. Щовечора на небі з’являвся місяць, і на небесному полі на прогулянку збиралися дорослі зорі та маленькі зірочки. Вони відразу заводили нічний танок. Коли зорі посміхалися, земляни бачили їх легке мерехтіння, а коли ж малі зірочки розпочинали свій небесний танок, землянам ввижалися дивовижні зорепади. Та одного разу зовсім маленька зірочка, спіткнувшись, покотилася до небокраю й упала на землю. Вона опинилася на м’якій перині різнотрав’я. Високо над нею горіли яскраві вогники — це були її зорі-сестриці. Зірочка почала плакати і кликати сестер і матір, але чула лише земний шепіт трав. Знесилена, вона заснула. Прокинувшись від співу пташок, зірочка побачила зовсім інший світ — світ без зірок. Лише яскраве сонечко заливало своїм теплом землю. Один із промінців зігрів її личко — і воно засяяло. Але відірватися від землі зірочка не змогла, адже її промінці застигли і перетворилися на корінці, стебла, листки та тоненькі променисті пелюстки. Уночі вона дивилася на свою рідню, яка на небосхилі сяяла різнокольоровим сяйвом, а вдень віддавала це сяйво розкритими до неба квітами. Мандрівники вночі орієнтуються за зірками небесними. А на Землі їх помічницею є айстра, бо ж яскравим своїм виглядом ця квіточка серед пожухлих трав у зоряну ніч указує місця відпочинку.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Незакінчене речення»

  • На уроці я дізнався...
  • Мені було цікаво виконувати...
  • На жаль, мені ще складно...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 41 (с. 22).

ДОДАТОК ДО УРОКУ 14

  1. Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті
  2. Каліграфічна хвилинка

Вл іт ку тк лі влітку

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Поділіть його для переносу.

— Відтворіть прислів’я, вставивши подане слово.

Тиждень, рік, один, годує, ...

  1. Бесіда

— З чого складається наше мовлення?

— Що таке речення? (Група слів, що виражають закінчену думку.)

— Чим речення відрізняється від слова?

ДОДАТОК ДО УРОКУ 17

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 57, с. 30)

— Зачитайте складену розповідь.

Фронтальна перевірка підкреслених членів речення.

  1. Каліграфічна хвилинка

Гра «Шифрувальник»

— Переставте букви, утворіть слово.

ТАКГЕР

Гг Аа га ге ка ке ар ер гектар ар

Гектар — одиниця земельної площі у метричній системі мір, що дорівнює 100 арам, тобто 10 000 м2.

  1. Самостійна робота

— Спишіть речення, вставляючи потрібні слова, що відповідають на питання, подані в дужках.

— Підкресліть головні члени речення.

Хмара (яка?) закрила (що?). Налетів вітер (який?). Спека поступилася (чому?). Загримів грім (де?). Полив дощ (який?).

— За допомогою чого пов’язуються слова у реченні? (За допомогою питань)

ДОДАТОК ДО УРОКУ 25

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 86, с. 43)

— Прочитайте виписані словосполучення.

— Які слова вжиті у переносному значенні?

— Які антоніми ви дібрали до виділених слів?

  1. Словникова робота

Гра «Склади слова — назви тварин»

ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао

(Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)

  1. Каліграфічна хвилинка

Вп ере ед вперед

— Доберіть до слова антонім.

— Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити