Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 16. УРОК РОЗВИТКУ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-ОПИСУ ЗА ЗМІСТОМ МАЛЮНКА
Мета: вчити учнів складати текст-опис з елементами зовнішності людини за змістом малюнка; збагачувати активний словник; викликати бажання передавати свої враження влучними образними виразами; розвивати зв'язне мовлення, творче мислення, уяву, спостережливість; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
— Для того, щоб час пройшов немарно, починаємо плідно працювати, дотримуючи девізу уроку.
Душу і серце в роботу вкладу,
Кожну хвилину в труді бережу!
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— А вкладати свою душу і серце нам сьогодні потрібно у роботу над складанням тексту з елементами опису зовнішності людини за змістом малюнка.
— Якщо ви будете уважно слухати вірш-пояснення, то зможете сказати, як називаються такі твори в мистецтві.
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПОНЯТТЯМ «ПОРТРЕТ»
Якщо бачиш: на картині
Намальована людина —
Балерина чи шахтар,
Льотчик, лікар, генерал,
Може дівчинка маленька
Чи бабусенька старенька,
В повний зріст, а може й ні,
В профіль, фас чи на коні,
В русі, сидячи, з букетом,—
Знай, що все це є... (портретом).
— Отже, зробіть висновок про поняття «портрет».
— Художники під час створення портрету певної особи досягають не тільки зовнішньої схожості, але й намагаються передати внутрішній світ людини: її почуття, емоції.
Гра «Упізнай за описом»
Учитель читає твори-мініатюри з елементами опису зовнішності людини, зображеної на одному з портретів, а учні намагаються знайти серед портретів той, якому відповідає поданий опис.
✵ Ця людина має мужній вигляд. Очі спокійні, погляд упевнений. Рідке сиве волосся гладко зачесане назад, повні вуста, відкриті, немов щось говорять. Увесь вигляд цієї людини одразу дисциплінує.
✵ У цієї людини дуже добре і приємне обличчя: великі карі очі, ніжний рум’янець на щоках, обличчя округле, вуст ледь торкається посмішка, а на плечі спадає розкішне чорне волосся.
— А що саме допомогло вам впізнати портрет кожної людини?
— Отже, художнє слово має таку саму силу, як фарби і пензель у руках художника.
IV. РОБОТА З МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ
1. «Працюймо разом!»
— Прочитайте текст.
...На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою, яка звивалася між старезних дубів, ішла дівчинка років тринадцяти. На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як терен-цвіт. І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимали, як світлячки. Її кругле ніжне підборіддя схоже було на яблуко, а припечений сонцем кирпатенький ніс скидався на жовту лісову грушку, яка вистигла проти сонця аж на верхівці дерева.
Дівчинка несла книжки й зошити. Вона поверталася додому зі школи. Йшла вона легким безшумним кроком, наче пливла над стежкою, і тільки іноді під її черевиками стиха хрускала суха гілочка або жолудь. (За О. Копиленко)
— Чи можна цей текст назвати розповіддю? Чому?
— Які слова допомогли вам уявити зовнішність дівчинки?
Висновок. Такі тексти називають текстами-описами. Описати людину за допомогою слів означає надати її словесний портрет.
2. Робота за малюнком вправи
— Кого ви бачите на передньому плані малюнка?
— Спробуйте описати її.
— На що потрібно звернути увагу, описуючи дівчинку? (Обличчя, волосся, ніс, очі, одяг)
3. Робота в «Зошиті з розвитку писемного мовлення»
4. Фізкультхвилинка
Хто там, хто там вже втомився
І наліво похилився?
Треба всім нам разом встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
І тихесенько сідай,
Працювати починай.
5. Самостійне написання твору (робота в зошиті)
6. Самоперевірка робіт
7. Колективне слухання та редагування кількох учнівських робіт
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого дізналися на уроці?
— Що навчилися робити?
— У чому зазнали труднощів?