Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 19. ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
Мета: вчити учнів виявляти в реченні однорідні члени речення (головні та другорядні); розвивати вміння визначати однорідні члени речення і виконувати навчальні вправи із ними; розвивати увагу, мовлення школярів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 66, с. 33)
- Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ що тиж ня щотижня
— Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.
— Розставте слова, які починаються складом що-, у певному порядку. Запишіть їх у зошити.
Щодня, щогодини, щотижня, щохвилини, щосекунди, щомісяця.
- Робота з деформованим текстом
— Прочитайте.
— Запишіть речення в такому порядку, щоб утворився текст.
ХЛІБ
Потім зерно зібрали, змололи, тісто замісили — хліб спекли. (4) І лежить хліб — золотий, теплий, пахучий, руками роботящими подарований. (5)
Принесли хліб і на стіл поклали. (1)
Робочі руки зерно в ріллю посіяли. (3)
Лежить хлібина золота і ніби до сонця промовляє: любіть мене, шануйте мене, їжте та здоровими будьте. (2)
— Установіть зв’язок слів у реченні, що відповідає схемі (третє речення).
- Постановка проблеми
— Ви вже знаєте, що у реченні є головні і другорядні члени речення. Всі вони важливі, бо кожен із них виконує свою роботу. Всі члени речення пов’язані між собою.
— Виявляється, у реченнях можуть бути однорідні члени.
— Замисліться над змістом слова «однорідні».
— Як ви розумієте поняття «однорідні члени речення»?
— Вони близькі чи далекі за своєю роботою в реченні?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які члени речення називають однорідними; будемо вчитися визначати їх на письмі та вимовляти з правильною інтонацією.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за вправою 67 (с. 34)
- Читання і переказ поданого у вправі текста учнями.
- Вибіркове списування з граматичним завданням.
- Робота за схемою виділеного речення.
- Складання схем підкреслених речень.
- Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 34)
- Робота за вправою 68 (с. 35)
— Ви хочете дізнатися, чи зрубала лісничиха яблуню?
— Хто їй став на заваді?
— Для цього прочитаємо текст, поданий у вправі 68.
— Розкажіть, як далі розвивалися події.
— Випишіть із тексту речення з однорідними головними або однорідними другорядними членами речення.
— Яким членами речення є однорідні члени?
— З яким словом у реченні зв’язані?
— З якою інтонацією їх слід читати?
— Зверніть увагу на те, як позначається перелічування на письмі.
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Творчий диктант
В лісі росли берези, дуби, ...
Повітря було чисте, ...
А скільки під ногами грибів-боровиків, ...
Весело співали дрозди, ...
- Самостійна робота (вправа 69, с. 35)
- Редагування учнями тексту за допомогою слів з довідки.
- Добирання заголовка до тексту.
- Списування з граматичним завданням.
- Гра «Хто швидше?»
— Складіть і запишіть речення за моделлю.
Варіант 1. Хто?, хто?, хто?, хто? що роблять? де?
Варіант 2. Хто? що роблять?, що роблять?, що роблять? де?
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що називають однорідними членами речення?
— Які члени речення можуть бути однорідними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 70 (с. 36).