Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 23. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО СЛОВО

Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми починаємо подорож країною Слова. Повторимо, які значення можуть мати слова, а також будемо вчитися визначати значення слова в контексті.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота за таблицею
  3. Зупинка «Слова з прямим і переносним значенням»

1)  Робота над загадкою.

  • Насупилось небо, плаче хмаринка,

А поле сміється щасливо і дзвінко,

Бо сльози хмаринки несуть урожай.

Як сльози ці звуться? Ану, відгадай! (Дощ)

—  Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.

—  Назвіть виконавців цих дій.

—  Хто може насупитися, плакати, сміятися?

—  Чому ці дії, властиві людям, приписують неживим предметам?

2)  Виконання вправи 84 (с. 42).

  • Утворення сполучень слів з прямим і переносним значенням.

— Які слова роблять наше мовлення образним — з прямим чи переносним значенням?

—  Доведіть свою думку.

  • Складання речень та запис їх у зошити.
  1. Зупинка «Слова, що мають кілька значень»

1) Робота над віршем.

— Прочитайте виразно вірш.

  • Носить півник-співунець

На голівці гребінець.

Гребінцем тим, знає кожний,

Причесатися не можна.

А у мене, а у мене

Гребінець новий, зелений.

— Скільки значень має слово гребінець?

— Яке це слово? (Багатозначне)

2) Гра «Продовж ланцюжок виділених слів».

Музичний ключ, ..., ..., ...

Дерев’яна лінійка, ...

Іде хлопець, ...

  1.  Фізкультхвилинка
  2. Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково»

Гра «Шукачі»

— Відшукайте у вірші слова-«близнюки».

Я візьму легенький прут,

Пожену гусят на Прут.

Хоч купатиму не в милі,

Стануть чисті всі та милі.

— Назвіть слова, які пишуться однаково.

— Що спільного у значеннях цих слів?

— Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?

— У чому полягає відмінність між багатозначними і цими словами?

  1. Зупинка «Слова, близькі за значенням (синоніми)»

— Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є слова, близькі за значенням.

— Як називаються такі слова? (Синоніми)

Робота за вправою 85 (с. 42)

  • Ознайомлення учнів з текстом.
  • Добирання з дужок синонімів до виділених слів.
  1. Зупинка «Слова, протилежні за значенням (антоніми)»

— Які слова називаються антонімами?

— До виділених слів вправ 84 (с. 42); 85 (с. 43) доберіть антоніми.

— Запишіть їх у зошити.

— До яких частин мови можуть належати антоніми?

  1. Гра «Скажи без затримки»

Учні «ланцюжком» швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.

Білий — ..., великий — ..., верхній — ..., голосно — ..., весело — ..., цікаво — ..., сміятися — ..., мороз — ..., вітатися — ..., чисто — ..., радість — ...

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Які значення можуть мати слова?

— Як ви розумієте поняття «переносне значення слова»? Наведіть приклади.

— Які слова є синонімами? Наведіть приклади.

— Які слова є антонімами? Наведіть приклади.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 86 (с. 43)

самому відмінку мають різні закінчення.)




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити