Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 26. ЧАСТИНИ МОВИ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій; повторити поняття «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово»; формувати вміння розрізняти частини мови за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення мови.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 42)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Морфології, у якій мешкають різні частини мови.

Пригадаємо вивчені у третьому класі частини мови, будемо вчитися розрізняти їх за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота за таблицею

—  Назвіть частини мови, які є самостійними.

—  Що називається іменником? прикметником? дієсловом?

—  Чим самостійні частини мови відрізняються від службових?

  1. Письмо з коментуванням (вправа 93, с. 46)

Мовчазне читання тексту учнями

—  Що цікавого дізналися з тексту?

—  Спробуйте його переказати.

— Запишіть у зошити слова у три колонки, згрупувавши їх за частинами мови.

Висновок. Кожне слово належить до певної частини мови.

  1. Словникова робота

Шарада

  • 1-й склад — назва третього місяця весни (тра);
  • 1-ша буква з назви природного супутника землі (м);
  • буква, що позначає дзвінкий приголосний, який чергується з [у] за вимогами милозвучності нашої мови (в);
  • вигук, що передається двома буквами і вживається, здебільшого, для виявлення переляку, несподіванки, болю (ай). (Трамвай)

— Знайдіть у тексті вправи 93 (с. 46) словосполучення іменника трамвай з прикметником, дієсловом.

— Коли подорожував трамвай з Подолу у Дарницю? (Щоденно)

— Як ви розумієте значення цього слова? (Кожного дня)

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Самостійна робота за вправою 94 (с. 46-47)

Учні записують перший і другий абзаци тексту, пояснюють правопис не з дієсловами.

  1. Колективне виконання вправи 95 (с. 47)
  2. Робота з деформованим текстом

— Із слів кожного рядка складіть речення.

Відлітають, журавлі, ключем.

Річки, ключем, біля, б’є, джерела, із, вода.

Зима, лиха, а, сховається, сонечко, прогляне.

— Поясніть значення виділених слів.

— У другому і третьому реченнях назвіть слова, до яких не можна поставити питання.

— Як називаються ці слова?

— Яку роль у реченні вони виконують?

  1. Робота в парах

— Доберіть спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.

Білизна — ..., ...

зима — ..., ...

радість — ..., ...

мороз — ..., ...

шум — ..., ...

праця — ..., ...

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чого навчилися на уроці?

— Як дізнатися, до якої частини мови належить те чи інше слово?

— До яких слів не можна поставити питання?

VII.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 96 (с. 47).




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити