Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 27. ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Мета: актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки; розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 42)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Колективна робота над вправою 97 (с. 48)

Виразне читання вірша

—  Які з іменників належать до істот, а які — до неістот?

—  Запишіть їх у дві колонки.

(Хто?) донечко, котик.

(Що?) ранком, вікно, ганку, сніг, очі, вуха, іній, трамвайчик.

—  Наведіть власні приклади.

  1. Вибіркове списування (вправа 98, с. 48)
  • Читання тексту, з’ясування значень невідомих слів.

—  Про кого йдеться в тексті?

—  Куди любив ходити Томаш?

—  За чим він спостерігав?

—  З якою метою він це робив?

  • Вибіркове списування за завданням підручника.

—  Що ви знаєте про правопис власних іменників?

— До назви кожної країни пишіть назву її столиці. (Чехія — Прага, Словаччина — Братислава, Польща — Варшава, Франція — Париж, Болгарія — Софія.)

  1. Робота в парах. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 49)

Учні читають правило і ставлять одне одному запитання за його змістом.

—  Наведіть власні приклади іменників.

—  Що у науці про мову називають предметом?

Підказка. Читай уважно додатковий теоретичний матеріал на с. 49 унизу сторінки.

  1. Гра «Хто швидше?»

—  До кожної групи доберіть по 3-4 іменники.

Дівчата:

Назви явищ природи: ...

Перелітні птахи: ...

Хлопці:

Назви знарядь праці: ...

Свійські тварини: ...

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Уточнення предметності іменника

— Наведіть приклади іменників, що означають назви предметів, які можна побачити, почути, до яких можна доторкнутися.

— А які іменники означають те, про що можна лише подумати? (Радість, сум, сміливість, біль, холод, любов)

— Яке питання можна поставити до цих іменників? (Що?)

Висновок. До іменників належать слова, які мають абстрактне значення і відповідають на питання що?.

  1. Робота за вправою 99 (с. 49)
  • Читання іменників «ланцюжком».
  • Виписування іменників за групами.

(Назви конкретних предметів: телефон, сніг, дерево, книжка, кілометр.

Почуття: сум, біль, радість, жаль, плач.

Назви простору: височінь, безмежність, широчінь.)

  1. Словникова робота

Кк клі кло кт кре кілометр

Кілометр — це тисяча метрів.

— Утворіть словосполучення з числівниками 7, 4, 1, 90.

— Поясніть, як ви розумієте значення слова телефон.

— Поясніть, коли так кажуть.

Зіпсований телефон         довго говорити по телефону.

Висіти на телефоні           неправдиві повідомлення.

— У чому полягає різниця між предметом і словом?

— Порівняйте характеристику предмета телефон та характеристику слова, яке називає цей предмет.

Висновок. Коли ми даємо характеристику предмету, то розповідаємо про його форму, розміри, матеріал, з якого він виготовлений, яке має призначення.

Коли ми даємо характеристику слову, то розповідаємо про кількість звуків і букв у слові, до якої частини мови належить це слово, які граматичні ознаки (рід, число, відмінок, член речення) має.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Яку частину мови пригадали на уроці?

— Що називається іменником?

— Як поділяються іменники за значенням?

— З якою метою предметові надається власна назва?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 100 (с. 49); вивчити правило (с. 49).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити