Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 27. ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Мета: актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки; розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 42)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Колективна робота над вправою 97 (с. 48)
Виразне читання вірша
— Які з іменників належать до істот, а які — до неістот?
— Запишіть їх у дві колонки.
(Хто?) донечко, котик.
(Що?) ранком, вікно, ганку, сніг, очі, вуха, іній, трамвайчик.
— Наведіть власні приклади.
- Вибіркове списування (вправа 98, с. 48)
- Читання тексту, з’ясування значень невідомих слів.
— Про кого йдеться в тексті?
— Куди любив ходити Томаш?
— За чим він спостерігав?
— З якою метою він це робив?
- Вибіркове списування за завданням підручника.
— Що ви знаєте про правопис власних іменників?
— До назви кожної країни пишіть назву її столиці. (Чехія — Прага, Словаччина — Братислава, Польща — Варшава, Франція — Париж, Болгарія — Софія.)
- Робота в парах. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 49)
Учні читають правило і ставлять одне одному запитання за його змістом.
— Наведіть власні приклади іменників.
— Що у науці про мову називають предметом?
Підказка. Читай уважно додатковий теоретичний матеріал на с. 49 унизу сторінки.
- Гра «Хто швидше?»
— До кожної групи доберіть по 3-4 іменники.
Дівчата:
Назви явищ природи: ...
Перелітні птахи: ...
Хлопці:
Назви знарядь праці: ...
Свійські тварини: ...
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Уточнення предметності іменника
— Наведіть приклади іменників, що означають назви предметів, які можна побачити, почути, до яких можна доторкнутися.
— А які іменники означають те, про що можна лише подумати? (Радість, сум, сміливість, біль, холод, любов)
— Яке питання можна поставити до цих іменників? (Що?)
Висновок. До іменників належать слова, які мають абстрактне значення і відповідають на питання що?.
- Робота за вправою 99 (с. 49)
- Читання іменників «ланцюжком».
- Виписування іменників за групами.
(Назви конкретних предметів: телефон, сніг, дерево, книжка, кілометр.
Почуття: сум, біль, радість, жаль, плач.
Назви простору: височінь, безмежність, широчінь.)
- Словникова робота
Кк клі кло кт кре кілометр
Кілометр — це тисяча метрів.
— Утворіть словосполучення з числівниками 7, 4, 1, 90.
— Поясніть, як ви розумієте значення слова телефон.
— Поясніть, коли так кажуть.
Зіпсований телефон довго говорити по телефону.
Висіти на телефоні неправдиві повідомлення.
— У чому полягає різниця між предметом і словом?
— Порівняйте характеристику предмета телефон та характеристику слова, яке називає цей предмет.
Висновок. Коли ми даємо характеристику предмету, то розповідаємо про його форму, розміри, матеріал, з якого він виготовлений, яке має призначення.
Коли ми даємо характеристику слову, то розповідаємо про кількість звуків і букв у слові, до якої частини мови належить це слово, які граматичні ознаки (рід, число, відмінок, член речення) має.
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку частину мови пригадали на уроці?
— Що називається іменником?
— Як поділяються іменники за значенням?
— З якою метою предметові надається власна назва?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 100 (с. 49); вивчити правило (с. 49).