Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 28. ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ, ІМЕННИКИ-АНТОНІМИ, БАГАТОЗНАЧНІСТЬ ІМЕННИКІВ
Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників; розвивати вміння вибирати з ряду синонімів іменники, які відповідають змісту висловлювання; збагачувати мовлення школярів; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 100, с. 49)
— Поясніть лексичне значення виписаних слів.
Вугілля — чорний предмет, що походить з дерева.
Потяги — поїзди із багатьох вагонів.
Пасажири — люди, які здійснюють поїздку різними видами транспорту.
— Назвіть граматичні ознаки цих слів.
Кілька учнів біля дошки виконують звуко-буквений аналіз виділених слів.
2. Каліграфічна хвилинка
Пп Пп Пп пп ор портрет
— Утворіть словосполучення.
Гра «Сито»
— Доберіть з довідки слова та запишіть речення.
Портрет пише...
Море малює...
Пейзажист передає красу природи у...
(Шофер, портретист, моряк, пекар, мореніст, піаніст, пейзаж)
3. Вправа «Незакінчене речення»
День — ніч — це іменники-... (антоніми).
Горизонт, виднокіл, обрій — це іменники-... (синоніми).
Ніс човна. Кирпатий ніс. Ніс — це ... іменник. (Багатозначний)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати іменники-антоніми, іменники-синоніми, поговоримо про багатозначність деяких іменників, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснювальний диктант за вправою 101 (с. 50)
Читання слів «ланцюжком»
— Запишіть під диктування виділені іменники.
— Доберіть до них антоніми, наприклад: війна — мир, герой — зрадник і т. ін.
— Які з поданих іменників називають конкретні дії?
2. Роль антонімів у тексті
— Прочитайте з дошки прислів’я та приказки. Поясніть їх значення.
Вчення світ, а невчення — тьма. Правда кривду переважить. Незнайко на
печі лежить, а Знайко по дорозі біжить. Хто в темряву дивиться, той од світла кривиться. Праця людину годує, а лінь марнує.
— Який ми можемо зробити висновок про роль антонімів у реченнях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища.)
3. Іменники-синоніми (вправа 102, с. 50)
✵ Читання учнями поданих слів.
✵ Добирання іменників-синонімів з довідки.
Бажання, хотіння, забаганка. Базіка, пустомеля, пустодзвін. Квартира, помешкання, оселя.
Колір, барва, фарба. Маля, немовля, малюк. Мир, спокій, злагода.
— Пригадаймо, що таке синоніми? (Синоніми — це слова, однакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням.)
— Яку роль відіграють у мовленні іменники-синоніми?
4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 50)
5. Багатозначність іменника (вправа 103, с. 50-51)
✵ Ознайомлення учнів з текстом.
— Що цікавого дізналися з тексту?
✵ Добирання слів з переносним значенням.
— Прочитайте виділені слова.
Учні добирають до цих слів слова з довідки та записують у зошити.
6. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Поєднайте слова перо, ключ, бік, лінійка з іншими словами таким чином, щоб показати їх багатозначність.
— Як слова стають багатозначними? (Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями.)
2. Вибіркове списування
— Прочитайте речення. З поданих у дужках синонімів виберіть потрібне за змістом слово та запишіть з ним речення.
Переді мною розкинулось широке (лан, поле, нива). Я відчув (запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у (височині, висоті, небесах).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які іменники урізноманітнюють, увиразнюють наше мовлення? (Чим більше людина в мовленні використовує синонімів, антонімів, слів упереносному значенні, тим мовлення стає милозвучнішим, багатограннішим.)
— Яким іменником ви охарактеризуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 104 (с. 51).