Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 29. РІД ІМЕННИКІВ

Мета: актуалізувати знання учнів про рід іменників; удосконалювати вміння визначати рід іменників; збагачувати словниковий запас; виховувати старанність у вивченні мови.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  3. Перевірка домашнього завдання (вправа 104, с. 51)

— Прочитайте прислів’я.

— Назвіть іменники-антоніми.

— Які синоніми дібрали до підкреслених слів?

Шана, повага, признання, увага.

Кривда, неправда, омана, фальш, несправедливість, брехня, образа.

  1. Робота в групах

1-ша група Дібрати антоніми.

Цукор, верх, холод, важкість, смуток, слабкість.

2-га група

Дібрати синонімічний ряд.

Хоробрість, ...

  1. Самостійна робота (на картках)

Варіант 1

Замінити словосполучення найбільш влучним іменником-синонімом.

Восени падає листя —

Сильний дощ —

Дрібний осінній дощ —

Варіант 2

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників: корм, страва, їжа, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин ...

Комахи під корою дерев знаходять ...

У дорогу турист узяв із собою ...

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначити рід іменників.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота за таблицею

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

він, мій, цей

батько, кінь, пенал

вона, моя, ця

собака, піч, робота

воно, моє, це

поле, вікно, село

— Який рід можуть мати іменники?

— Наведіть власні приклади.

— Чи можуть іменники змінюватися за родами? Обґрунтуйте свою думку.

— Як визначити рід іменників?

  1. Колективне виконання вправи 105 (с. 51)
  • Ознайомлення з текстом вправи, з’ясування значення незрозумілих слів.
  • Письмо з коментуванням.

Учні записують підкреслені іменники у зошити та визначають їх рід.

  1. Словникова скарбничка

Щщ що од ид ин он щогодини

— Позначте будову спільнокореневих слів.

Година, годинник, годинникар, погодинний.

  1. Фізкультхвилинка

Зупинимо навчання час.

Фізкультпауза у нас.

Руки, наче крила в птаха,

Що летить, не знає страху.

Вгору-вниз їх підіймаю

І доверху підлітаю.

А тепер — метелик я,

Рух дає мені життя.

До плечей згорну я руки,

Колові зроблю я рухи.

А голівкою покрутим —

Небезпек не має бути.

Якщо поруч небезпека, —

Геть втікаємо далеко.

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  2. Робота за вправою 106 (с. 52)
  • Читання слів, поданих у вправі.
  • Зміна форми іменників за питаннями.

— З якою метою ми ставимо іменники у форму називного відмінка? (Щоб швидко і легко визначити рід іменника.)

  • Самостійна робота.

— Запишіть іменники у три колонки за родами.

  • Перевірка виконаної роботи.
  • Складання речень з підкресленими іменниками.

1-  й ряд — з іменником яблунею;

2-  й ряд — з іменником Катрусею;

    3- й ряд — з іменником землі.

  1. Списування з граматичним завданням (вправа 107, с. 52)
  2. Робота в парах

— Утворіть від слів іменники жіночого та середнього роду за зразком. Зразок. Слон — слониха, слоненя.

Кіт —

Лев —

Кріль —

Лис —

Вовк —

Гусак —

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що повторили на уроці?

— Як визначити рід іменника?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 108 (с. 52).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити