Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 29. РІД ІМЕННИКІВ
Мета: актуалізувати знання учнів про рід іменників; удосконалювати вміння визначати рід іменників; збагачувати словниковий запас; виховувати старанність у вивченні мови.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 104, с. 51)
— Прочитайте прислів’я.
— Назвіть іменники-антоніми.
— Які синоніми дібрали до підкреслених слів?
Шана, повага, признання, увага.
Кривда, неправда, омана, фальш, несправедливість, брехня, образа.
- Робота в групах
1-ша група Дібрати антоніми.
Цукор, верх, холод, важкість, смуток, слабкість.
2-га група
Дібрати синонімічний ряд.
Хоробрість, ...
- Самостійна робота (на картках)
Варіант 1
Замінити словосполучення найбільш влучним іменником-синонімом.
Восени падає листя —
Сильний дощ —
Дрібний осінній дощ —
Варіант 2
Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників: корм, страва, їжа, пожива.
Восени люди заготовляють для тварин ...
Комахи під корою дерев знаходять ...
У дорогу турист узяв із собою ...
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначити рід іменників.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за таблицею
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
він, мій, цей батько, кінь, пенал |
вона, моя, ця собака, піч, робота |
воно, моє, це поле, вікно, село |
— Який рід можуть мати іменники?
— Наведіть власні приклади.
— Чи можуть іменники змінюватися за родами? Обґрунтуйте свою думку.
— Як визначити рід іменників?
- Колективне виконання вправи 105 (с. 51)
- Ознайомлення з текстом вправи, з’ясування значення незрозумілих слів.
- Письмо з коментуванням.
Учні записують підкреслені іменники у зошити та визначають їх рід.
- Словникова скарбничка
Щщ що од ид ин он щогодини
— Позначте будову спільнокореневих слів.
Година, годинник, годинникар, погодинний.
- Фізкультхвилинка
Зупинимо навчання час.
Фізкультпауза у нас.
Руки, наче крила в птаха,
Що летить, не знає страху.
Вгору-вниз їх підіймаю
І доверху підлітаю.
А тепер — метелик я,
Рух дає мені життя.
До плечей згорну я руки,
Колові зроблю я рухи.
А голівкою покрутим —
Небезпек не має бути.
Якщо поруч небезпека, —
Геть втікаємо далеко.
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Робота за вправою 106 (с. 52)
- Читання слів, поданих у вправі.
- Зміна форми іменників за питаннями.
— З якою метою ми ставимо іменники у форму називного відмінка? (Щоб швидко і легко визначити рід іменника.)
- Самостійна робота.
— Запишіть іменники у три колонки за родами.
- Перевірка виконаної роботи.
- Складання речень з підкресленими іменниками.
1- й ряд — з іменником яблунею;
2- й ряд — з іменником Катрусею;
3- й ряд — з іменником землі.
- Списування з граматичним завданням (вправа 107, с. 52)
- Робота в парах
— Утворіть від слів іменники жіночого та середнього роду за зразком. Зразок. Слон — слониха, слоненя.
Кіт —
Лев —
Кріль —
Лис —
Вовк —
Гусак —
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що повторили на уроці?
— Як визначити рід іменника?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 108 (с. 52).