Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 30. ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЗА ЧИСЛАМИ

Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами; розвивати мовлення школярів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  3. Перевірка домашнього завдання (вправа 108, с. 52)

Перевірка складених текстів.

— Назвіть іменники середнього роду.

  1. Пояснювальний диктант

СІРНИКИ — НЕ ІГРАШКА

Одного разу захотілося хлопчикові погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти килим. З переляку хлопчик не знав, як учинити. Їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.

— Підкресліть іменники. Визначте їх рід.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначати число іменників, змінювати число іменників за змістом.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота за вправою 109 (с. 53)

Учні виразно читають вірш Н. Красоткіної та добирають до нього заголовок.

  • Визначення числа іменників.

Учитель повільно читає вірш, а учні виписують у дві колонки іменники: у першу записують іменники, які автор уживає в однині, а в другу — ті, що стоять у множині.

— Позначте закінчення іменників.

— Як можна визначити число іменників?

  • Звуко-буквений аналіз виділених слів.

— Пригадайте правило вживання апострофа.

  1. Коментоване виконання вправи 110 (с. 53)
  • Ознайомлення учнів з текстом.

— До якого стилю належить поданий текст? (Науково-популярного)

— Які українські страви любите ви?

  • Списування тексту з коментуванням.
  • Визначення роду виділених іменників.
  1. Вибірковий диктант

— Випишіть іменники, що вживаються лише у множині.

Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, вершки, ножиці.

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Гра «Ланцюжок»

— Відгадайте загадки. Визначте рід, число іменників-відгадок. Поясніть їх правопис.

Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці. Виграє команда, яка відгадала більше загадок.

  • Весь світ годую, а сама не їм. (Земля)
  • Зубів не має, а кусає. (Кропива)
  • Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць)
  • У світі одна — всім потрібна вона. (Батьківщина)
  • Не золоте, а найдорожче. (Життя)
  • Як подивишся на нього,                 

Бачиш в нім себе самого

Отаким, яким буваєш.                      

Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)

  1. Усне виконання вправи 111 (с. 53-54)

Мовчазне читання тексту учнями

— Знайдіть іменники, вжиті у множині.

— Поставте їх в однину.

  1. Робота в групах

1-ша група

— Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Зацвіли усі (діброва)______

І (долина)______, і (луг)__ ,

І (річка)_______ синіють знову

І не входять в (берег)_____.

2-га група

— Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Україна — це тихі (вода)______ і ясні (зоря)_ , зелені (сад)_ і білі (хата)____________________ , лани золотої (пшениця)______. Україна — розкішний вінок з рути і (барвінок) .

3-тя група

— Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Навесні швидко тане останній (сніги)______. Звучать дзвінкі (струмочок)_____. Уже зазеленів (степи)____. На (дереві)________набухли бруньки. З’явилися перші (квітка)_____.

  1. Звітування груп
  2. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що повторили на уроці?

— Які цінні думки запам’ятали?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 112 (с. 54); виконати звуко-буквений аналіз виділених слів із вправи 111.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити