Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 33. ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО Й ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ІЗ ЗАКІНЧЕННЯМ -а, -я В ОДНИНІ

Мета: закріпити знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння порівнювати, аналізувати; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати інтерес до вивчення мови.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Знов день почався, діти.

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати —

Кличе в подорож дзвінок!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 58)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми розглянемо відмінювання іменників жіночого й чоловічого роду із закінченням -а, -я в однині.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Колективне виконання вправи 119 (с. 57)

Учні розглядають таблицю із зразками відмінювання іменників відповідно до норм української літературної мови.

— Які закінчення мають іменники жіночого і чоловічого роду в називному відмінку?

— Які закінчення мають іменники жіночого і чоловічого роду в родовому, знахідному, орудному відмінках?

— Від чого це залежить? (Від кінцевого приголосного основи)

— У яких відмінках іменники жіночого та чоловічого роду мають однакові закінчення? (У давальному та місцевому)

—  Як розрізнити ці відмінки?

— Прочитайте, як пишуться іменники жіночого і чоловічого роду в кличному відмінку.

2. Відмінювання поданих іменників за таблицею (вправа 118, с. 56)

Учні виконують завдання з коментуванням біля дошки.

3. Розподільний диктант

— Запишіть в одну колонку словосполучення з іменниками у давальному відмінку, а в другу — у місцевому.

Подарувала Микиті, шапка на Микиті;

дали листоноші, форма на листоноші;

шерсть на кішці, дала кішці;

маленькій руці, годинник на руці;

хата при дорозі, каміння на дорозі.

Висновок. Іменники, що мають однакові закінчення в давальному і місцевому відмінках однини, розрізняються за значенням і питаннями. Іменники в давальному відмінку частіше вказують на особу, якій щось дають. Іменники в місцевому відмінку найчастіше вказують на місце (шапка на Микиті). У місцевому відмінку іменники завжди вживаються з прийменниками, а в давальному — майже завжди без прийменників.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Робота за вправою 120 (с. 57)

•   Ознайомлення з текстом, з’ясування значення невідомих слів.

•   Списування тексту з граматичним завданням.

Зразок виконання. Тетянка з однокласником  заходилися ліпити снігову

— Назвіть іменники жіночого роду в початковій формі. (Зима, Тетянка, бабуся, морква, гілка, хурделиця, голова)

— Назвіть синоніми до слів хурделиця, невдовзі.

Гра «Шосте "зайве"»

хурделиця

невдовзі

хуртовина

довго

віхола

скоро

завірюха

швидко

мете

незабаром

завія

хутко

сніговиця

згодом

2.  Самостійна робота

—  Поставте подані у дужках іменники у знахідному відмінку однини.

—  Складіть речення з утвореними словосполученнями.

Варіант 1

Побачити (зозуля).

Любити (матуся).

Захищати (Україна).

Варіант 2

Читати про (природа).

Збирати (пшениця).

Задивитися на (калина).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

—  Що вчилися робити на уроці?

—  Як відрізнити відмінки іменників, закінчення яких збігаються?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 121 (с. 58).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити