Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 36. ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ БЕЗ ЗАКІНЧЕНЬ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ

Мета: поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників; формувати вміння і навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду; розвивати пізнавальну самостійність; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов та повагу до рідної мови.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

    II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 78)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо запам’ятати особливості правопису закінчень цих іменників, щоб завжди писати грамотно.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Спостереження за мовним матеріалом (вправа 130, с. 61)

—  Об’єднайтеся в групи, розгляньте уважно таблицю.

—  Які закінчення мають іменники чоловічого роду в орудному відмінку?

—  Від чого це залежить?

2.  Складання опорної схеми

— Побудуємо схему-опору, яка допоможе краще засвоїти правильне написання закінчень іменників чоловічого роду на -а, -я в орудному відмінку однини.

3. Ознайомлення з правилом (с. 62)

4. Первинне закріплення (вправа 131, с. 62)

• Запис поданих слів в орудному відмінку.

— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.

5. Словникова скарбничка

— Як ви розумієте значення слова цемент?

— Поставте слова, записані в рамці на с. 62 підручника, в орудний відмінок.

— Складіть і запишіть речення з цими словами.

— Прочитайте, що у вас вийшло.

6. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (вправа 132, с. 62)

— Спишіть речення, розкриваючи дужки.

— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.

— Як називаються слова над, за? (Прийменники)

2. «Візьми до уваги!»

Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 63).

3.Творча робота

— Запишіть відповіді на запитання. Слова, подані у дужках, поставте у форму орудного відмінка однини.

— Виділіть закінчення іменників чоловічого роду.

• Де не замерзає насіння рослин? (під, сніг)

• З ким тато збирав на землі каштани? (з, син)

• Чим мама нагодувала дітей? (смачний, борщ)

4. Робота над загадками

— Відгадайте загадки. Відгадку поставте в орудному відмінку і підніміть картку із закінченням -ом, -ем, -єм.

• Влітку любить полювати,

А зимою в лігві спати,

Як зачує він весну,

Прокидається від сну. (Ведмідь)

• Тоненьке, вузеньке,

По землі в’ється,

Як батіг, довге,

Але не б’ється.

Людини боїться,

Молоко вживає,

У лісі їх багато,

Мабуть, кожен знає. (Вуж)

• Сам вечірньої години Заховався в кущ калини Та на дудочку одну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

• Щоб жили у мирі скло,

Пластмаса, шкіра,

Целофан, хутро й бетон,

Пінопласт, папір, картон,

Всіх здружу я, крім людей.

Зрозуміли, хто я?.. (Клей).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення»

• На уроці я вчився...

• Найбільше мені сподобалося...

• Наступного уроку я хочу навчитися...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 133 (с. 63); вивчити правило (с. 62).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити