Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 37. ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ НА -ар, -яр У РОДОВОМУ Й ОРУДНОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ

Мета: ознайомити учнів із правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на -ар, -яр у родовому й орудному відмінку; формувати вміння працювати з орфографічним словником для перевірки правопису закінчень іменників з основою на -ар, -яр; виховувати повагу до людей будь-якої професії.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось і знов дзвінок лунає,

Мелодійно і срібно звучить.

Він до класу дітей скликає,

Щоб успішно нового вчить.

  1. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  2. Перевірка домашнього завдання (вправа 133, с. 63)

Фронтальна перевірка.

  1. Гра «Кращий стрілець»

— Укажіть стрілками, яке закінчення в орудному відмінку однини мають подані іменники.

олень

-ом

душ

 

гай

 

кут

 

меч

-ем

день

 

чай

 

дуб

 

кущ

-єм

— Поясніть свій вибір.

  1. Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно.

Хай над нашим рідним краєм пісня радісна звучить.

— Яке це речення за метою? за інтонацією?

— Поясніть правопис закінчення у слові краєм.

— Доберіть до нього синоніми.

  1. Гра «З якої професії?»

— Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів’я та приказки.

  • З поганої вівці хоч вовни жмут. (Вівчар)
  • Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)
  • От що вийшло: ні тарантас, ні дишло. (Столяр)
  • Порожня бочка гучить, а повна мовчить. (Бондар)

— Спробуйте поставити відгадки в родовий й орудний відмінки однини.

— Яких труднощів зазнали?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як пишуться іменники чоловічого роду з основою на -ар, -яр в родовому й орудному відмінку однини.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Колективна аналітична робота за вправою 134 (с. 63)

Об’єднавшись у групи, учні розглядають таблицю.

З’ясовують, які закінчення мають іменники чоловічого роду з основою на -ар, -яр у родовому й орудному відмінку однини.

  1. Ознайомлення з правилом (с. 63)
  2. Робота за орфографічним словником (за вправою 135, с. 64)
  3. Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти —

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

Всі зробіть чотири кроки.

Руки вгору підніміть,

А тепер їх опустіть.

Так повторим кілька раз.

За роботу — все гаразд.

  1. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  2. Самостійна робота за вправою 136 (с. 64)
  3. Перевірка виконаної роботи
  4. Гра «Я — тобі, ти — мені»

Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини. Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, камінь, лікар, край, директор.

  1. Робота в парах. Складання діалогу

— Які професії ти знаєш?

— Яка професія тобі подобається?

— Що ти можеш про неї розповісти?

— Ким ти мрієш стати?

— Яка професія у твоєї мами?

— Ким працює тато?

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Як слід перевіряти правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -ар, -яр?

— Що найбільше сподобалося на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 137 (с. 64).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити