Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 38. ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ — НАЗВ ІСТОТ У ДАВАЛЬНОМУ ТА МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному та місцевому відмінках однини; формувати вміння й навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників у давальному та місцевому відмінках; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 137, с. 64)
Перевірка складених речень.
- Гра «Сито»
— Випишіть іменники чоловічого роду на -ар, -яр у стовпчик та поставте їх у родовому й орудному відмінках однини.
Лаком і фарбою
Пахне маляр.
Глиною — муляр,
Замазкою — скляр.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи кресляр —
Всі називають головною
Одну професію — школяр!
Взаємоперевірка робіт за орфографічним словником.
- Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
І барвінком, і рутою,
і рястом квітчає
весна землю, мов дівчину,
в зеленому гаю.
— Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.
— Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
— Складіть до них звукові схеми.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А розглянемо ми відмінювання іменників чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Спостереження над мовним матеріалом (вправа 138, с. 64)
Розглядання таблиці
— На основі власних спостережень спробуйте з’ясувати, які закінчення мають іменники чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
- Ознайомлення з правилом (с. 65)
- Первинне закріплення (вправа 139, с. 65)
- Читання слів «ланцюжком».
- Вибіркове списування за завданням підручника.
- Словникова скарбничка
Інженер — спеціаліст із вищою технічною освітою. Слово запозичене з французької мови, утворене від латинського слова engenium — здатність, винахідливість.
Інженер-механік. Інженер-електрик. Військовий інженер.
— Утворіть словосполучення.
(Розумний, грамотний, веселий, вимогливий, талановитий, ведучий, молодий, майбутній)
— Запишіть речення.
Мій тато працює інженером на заводі.
— Підкресліть головні і другорядні члени речення.
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Виконання вправи 140 (с. 65)
- Ознайомлення з текстом, з’ясування значення невідомих слів.
- Списування другого абзацу з коментуванням.
- Цікаво знати!
— Запишіть подані словосполучення у давальному відмінку однини. Зразок: тренер Федір Михайлович — тренерові Федору Михайловичу, тренеру Федорові Михайловичу; брат Ігор — брату Ігореві або братові Ігорю.
Учитель Дмитро Григорович — ...
Добродій Іванюк — ...
Брат Роман — ...
Учень Петренко — ...
Поет Іван Франко — ...
Висновок. Якщо у мовленні збігаються два іменники чоловічого роду — назви істот у давальному та місцевому відмінках однини, їх слід уживати з різними закінченнями.
- Гра «Редактор»
— Визначте групу іменників, що правильно вжиті у давальному відмінку однини.
а) Директорем, другом, князем;
б) директореві, другу, князєві;
в) директорові, другові, князеві.
— Визначте групу іменників, що правильно вжиті у місцевому відмінку однини.
а) Хлопцем, каменем, батьком;
б) на хлопцєві, на каменю, на батьку;
в) на хлопцеві, на камені, на батькові.
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вчилися робити на уроці?
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному та місцевому відмінках однини?
— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
— Як училися їх долати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 141 (с. 65).