Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 39. ВІДМІНКОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ СЕРЕДНЬОГО РОДУ В ОДНИНІ

Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників середнього роду в однині; формувати вміння й навички доцільного використання у мовленні знань про правопис цих іменників; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно усміхніться!

Пролунав уже дзвінок —

Починаємо урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 141, с. 65)

Фронтальна перевірка виконаного завдання.

2. Поетична хвилинка

В хату з магазину

Я приніс торбину,

А торбина дуже свіжа,

Дам я мамі й татові,

І малому братові,

Дідові й бабусі,

І сестрі Катрусі.

— Визначте відмінок іменників чоловічого роду.

— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.

3. Каліграфічна хвилинка

Ми любим працю, любим мир, ми любимо Вітчизну.

— Яке це речення за метою висловлювання? за інтонацією?

— Поясніть розділові знаки в реченні.

— Визначте рід іменників.

— Доберіть синоніми до слова Вітчизна.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми розглянемо відмінювання іменників середнього роду в однині.

Спробуємо запам’ятати особливості правопису закінчень цих іменників, щоб завжди писати грамотно.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження над мовним матеріалом (вправа 142, с. 66)

За допомогою таблиці учні з’ясовують, які закінчення мають іменники середнього роду в однині.

2. Первинне закріплення

Відмінювання за допомогою таблиці іменників, поданих у вправі 142. Визначення закінчень.

3. Творча робота (вправа 144, с. 66)

• Утворення словосполучень з поданих слів.

• Визначення відмінка іменників.

4. Фізкультхвилинка

Щось стомилась наша спинка

І затерпли пальці.

Встанем, друзі, на хвилинку.

Скачем на скакалці.

Присідаєм і встаємо,

Пальцям працю ми даємо:

В кулачок і з кулачка,

Щоб була рука гнучка.

Трохи шию розім’яли

І за парти посідали.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (вправа 143, с. 66)

2. Перевірка виконаної роботи

3. Усне відмінювання іменників дерево, сонце, намисто, серце

4. Письмо з коментуванням

— Спишіть, ставлячи іменники, подані у дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.

Дбалому (хом’як) зима не страшна.

Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.

Гарна дівчина, як калина (луг).

По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.

— Поясніть зміст прислів’їв.

5. Гра «Я — тобі, ти — мені»

Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини. Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, лікар, край, директор.

6. Гра «Шифрувальники». Робота в парах

— Розшифруйте анаграми. Яке слово «зайве»?

итачянн — ...

ичвельт — ...

нозер — ...

тожи — ...

рилок — ...

— Складіть речення з іменником середнього роду (за вибором).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вчилися робити на уроці?

— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?

— Як училися їх долати?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 145 (с. 67).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити