Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 41. ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ [г], [к], [х] НА [з'], [ц'], [с'] ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ -і В ІМЕННИКАХ РІЗНОГО РОДУ

Мета: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з'], [ц'], [с'] перед закінченням -і в іменниках різного роду; формувати вміння й навички застосування правила для пояснення правопису іменників у давальному та місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  3. Перевірка домашнього завдання (вправа 145, с. 67)

—  Зачитайте складені речення.

Взаємоперевірка робіт.

—  Перевірте одне в одного правильність відмінювання слів листя, слово.

  1. Каліграфічна хвилинка

—  Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.

(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.

—  Поясніть правопис записаних слів.

—  Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.

  1. Творча робота

— Утворіть словосполучення. Виділіть закінчення. Визначте відмінок іменників.

Пливти (море) — ...

Захоплюватися (мистецтво) — ...

Жити у (місто) — ...

Стояти біля (вікно) — ...

Радіти (життя) — ...

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про зміну кінцевого приголосного перед закінченням -і в іменниках різного роду.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Аналітико-пошукова групова робота (за вправою 147, с. 67-68)

Ознайомлення учнів з таблицею

—  Про що дізналися з таблиці?

— За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в давальному і місцевому відмінках однини.

—  Звірте свої висновки із правилом на с. 68.

  1. Тренувальна вправа 148 (с. 68)

Читання іменників, поданих у підручнику

—  Подані іменники поставте в давальному і місцевому відмінках однини.

—  Підкресліть звуки, що чергуються.

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Вузлики на пам'ять

— Вставте пропущені букви. Визначте відмінок іменників.

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування:

Як поріг — то на поро..і,

Ну, а ріг — пиши на ро..і,

Коли вухо — то у ву..і,

А кожух — то на кожу..і,

Як урок — то на уро..і,

Око — порошинка в о..і.

  • Виразне читання вірша Алли Свашенко.
  • Колективне заучування вірша.

— Назвіть іменники в місцевому відмінку однини.

— Поясніть їх правопис.

— З одним із них складіть та запишіть речення.

  1. Робота за вправою 149 (с. 68)

Учні читають текст, розкриваючи дужки.

— Які незрозумілі слова зустрілися вам у тексті?

  • Вибіркове списування речень з іменниками у дужках.
  • Робота з підкресленими іменниками за підручником.
  • Граматичний розбір першого й останнього речення.

(Цієї ночі нарешті випав сніг. Пухнасті красуні падають і обліплюють все навколо.)

— Назвіть однорідні члени речення в останньому реченні.

— Якою частиною мови вони виражені?

  1. Вибірковий диктант

— Послухайте і відгадайте загадки.

— Запишіть іменники, у яких чергуються приголосні звуки. Підкресліть чергування.

  • Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево)
  • Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кішка)
  • Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Лелека)

  • Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі)
  • Якби не було його, не сказав би нічого. (Язик)
  • Спритний майстер у стрибках:

На деревах, по гілках.

Вся руда, пухнастий хвіст,

Рідний дім для неї — ліс. (Білка)

  • У лісі зростав,

У столяра побував,

В кімнаті оселився,

Полотном укрився. (Стіл)

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що цікавого дізналися на уроці?

— У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’]?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 150 (с. 69).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити