Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 42. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЗМІНУ ПРИГОЛОСНИХ В ІМЕННИКАХ
Мета: закріплювати вміння учнів змінювати у процесі словозміни іменників приголосні [г], [к], [х] перед -і на м'які [з'], [ц'], [с'], відображати ці звукові явища на письмі; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 150, с. 69)
Учні зачитують складені речення.
— Назвіть слова, у яких відбулося чергування приголосного у кінці основи.
- Каліграфічна хвилинка
Пп пр пд пв лвр луч іл іч
попереду праворуч ліворуч
Добра слава мовчить, а лиха попереду біжить.
— Замініть одним словом.
З правого боку — ... (праворуч). З лівого боку — ... (ліворуч).
- Гра «Редактор»
— Прочитайте. Слова, подані у дужках, запишіть у потрібному відмінку.
— Надпишіть рід, відмінок цих іменників.
На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють на тканину, а на швейній — шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама купила (донечка) гарні черевички. Петрик налив (кішечка) молочка.
- ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
- ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за вправою 151 (с. 69)
- Ознайомлення учнів з текстом.
- Списування тексту з коментуванням правопису слів, поданих у дужках.
- Вибіркове списування за вправою 152 (с. 69)
Слуга — слузі, аптека — аптеці, дорога — дорозі, муха — мусі, вухо — вусі, око — оці.
Варіант 1. Складіть і запишіть речення з іменником дорога.
Варіант 2. Складіть і запишіть речення з іменником мудрість.
- Робота над фразеологізмами (вправа 153, с. 70)
Учні читають фразеологізми та пояснюють їх значення.
Давати зелену вулицю — без перешкод пропускати що-небудь.
Крутитися, як муха в окропі — бути дуже зайнятим, заклопотаним.
І вухом не веде — не звертати жодної уваги.
Шукати голку в сіні — шукати те, що неможливо знайти.
Потрібен, як собаці п’ята нога — щось зайве.
Ховати голову в пісок — уникати небезпеки, тікати від неї.
— Назвіть іменники, у яких відбувається чергування приголосних у кінці основи.
— Випишіть фразеологізми з цими іменниками.
(Крутитися, як муха в окропі; і вухом не веде; шукати голку в сіні; потрібен, як собаці п’ята нога.)
- Фізкультхвилинка
Осінній дощик крапотить,
Листок від холоду тремтить.
Краплина вдарила важка
І відірвала геть листка.
І закружлявся він в падінні.
Оглянув барви всі осінні,
Над ставом трішки покружляв —
Де впасти, місце вибирав.
Та часу мало мав листок,
То й ліг в травичку під дубок.
Лежать там буде до весни
І бачити солодкі сни.
- Гра «Хто швидше?»
— Вставте пропущені букви.
У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу..і, у барло..і, на лу..і.
- Самостійна робота
— Спишіть речення, розкриваючи дужки.
— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.
За (гай) в’ється річечка.
Під (кущ) сидів їжак.
На полі пахло (чебрець) та (полин).
Ластівка низько літає перед (дощ).
Вранці всі дерева були вкриті (іній).
- Гра «Утвори нове слово»
Зразок: М’ясо — рубати — м’ясорубка.
Хліб — різати — ...
Сіно — косити — ...
Мило — варити — ...
Миша — ловити — ...
Перо — чистити — ...
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що повторили на уроці?
— Де стануть у пригоді знання про зміну приголосних перед закінченням -і в іменниках різного роду?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 154 (с. 70).