Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 44. ЧЕРГУВАННЯ КОРЕНЕВИХ ЗВУКІВ [о], [е] З [і] В ІМЕННИКАХ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ З ОСНОВОЮ НА ПРИГОЛОСНИЙ
Мета: ознайомити учнів із чергуванням голосних звуків у коренях в окремих іменниках жіночого та чоловічого роду; розвивати мовлення школярів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 157, с. 71)
— Прочитайте змінені іменники.
— Поясніть правопис закінчень іменників в орудному відмінку однини.
- Пояснювальний диктант
Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться на лататті у ріці, на піску і на травичці, і у тебе на лиці.
— Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.
— У яких із них відбулося чергування?
— Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?
— У яких іменниках відбувається чергування приголосних?
- Каліграфічна хвилинка
— Доповніть прислів’я.
— Запишіть каліграфічно.
Осінь багата снопами, а зима... (пирогами).
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.
— Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.
— Що ви помітили?
- ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з чергуванням кореневих звуків [о], [е] з [і] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Самостійне дослідження (вправа 158, с. 71)
— Об’єднайтеся в групи. Прочитайте подані іменники.
— Визначте у них корінь.
— За власними спостереженнями сформулюйте правило про чергуванням голосних звуків у коренях іменників жіночого і чоловічого роду в однині.
— Звірте свої висновки із правилом на с. 72.
- Первинне закріплення
— Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.
— Поряд запишіть звуки, що чергуються.
Зразок: ніч — ночі ([і] — [о])
Сіль — ...
ніжність — ...
ячмінь — ...
сік — ...
лід — ...
вечір — ....
- Вибіркове списування із завданням (вправа 159, с. 72)
(Осені — осінь, соком — сік, ворота — воріт, осінь — осені.
Золоте калини ґроно осінь хилить на «Буквар».)
- Хвилинка-цікавинка
Коли «І» кінчає слово,
«Е» чи «О» завжди готові
«І» в основі замінити
І за нього послужити.
Порівняй: в печі, до печі,
Слово сказане до речі,
Солі, осені і кості,
Від хоробрості і злості...
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Робота за вправою 160 (с. 72)
- Ознайомлення учнів з текстом, з’ясування значення незрозумілих слів.
- Розвиток зв’язного мовлення. Переказ прочитаного тексту.
- Коментоване письмо.
Учні виписують виділені іменники, змінюють форми цих іменників таким чином, щоб у них відбулося чергування. (Ніч — ночі, зорі — зоря, дорога — доріг, зросту — зріст.)
— Прочитайте опис капітана.
— Назвіть у ньому іменники, визначте їх рід, число, відмінок (усно).
- Самостійна робота
— Спишіть текст, вставляючи пропущені букви.
— Доберіть до тексту заголовок.
— Виділені слова запишіть у називному відмінку однини.
Листопад — старший син ос..ні. Чомусь він завжди приходить до нас похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, веселості та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.
- Робота над загадками
— Відгадайте загадки.
— Запишіть відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.
- Має вуса, пишний хвіст.
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після вмиє личко. (Кіт)
- Листячко зелене їсть.
А пташки її куштують,
І город, і сад рятують. (Гусінь)
— Яке чергування відбулося в цих словах?
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках чоловічого і жіночого роду?
Гра «Я — тобі, ти — мені»
— Змініть форму слова таким чином, щоб відбулося чергування.
Радість, юність, повінь, річ, сіль, кінь.
— З одним зі слів складіть речення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 161 (с. 72).