Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
РЕЧЕННЯ
Урок 45. ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 161, с. 72)
- Робота з деформованими реченнями
— Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.
Тихесенько, річка, жебоніти, під, лід.
Діти, побачити, на, озеро, великий, білий, лебідь, з довга, шия, і, могутній, дзьоб.
На, небо, безліч, зірка, нічне, з’явитися.
Словник
Жебоніти — синонім до слів балакати, гомоніти, базікати, патякати, верзти, теревенити, мимрити, плести, молоти, бовкати, бубоніти, белькотати, джеркотіти.
— Випишіть парами слова, у яких відбулося чергування.
- Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину. Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.) Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, дрова, океани, хлопці, гроші.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
— Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
- ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося, будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення цих іменників.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Спостереження над мовним матеріалом (вправа 162, с. 73)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)
— Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них?
— Звірте свої висновки із правилом на с. 73.
- Колективне виконання вправи 163 (с. 74)
— Прочитайте подані слова.
— Які іменники вжиті в однині, а які — у множині?
— Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.
— Іменники, подані у множині, провідміняйте за рядами:
1-й ряд — будинки; 2-й ряд — канали, 3-й ряд — поля.
- Списування з коментуванням (вправа 164, с. 74)
- Ознайомлення з текстом.
— Чого не вистачає у цьому тексті? (Слів)
— Звідки можна взяти слова, що відповідають змісту тесту? (З довідки)
— Відредагуйте поданий текст.
— Про що ви дізналися з тексту?
- Списування тексту, виконання завдання на с. 74.
- Перевірка виконаної роботи.
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Усне виконання вправ 166; 167 (с. 75)
- Розвиток зв'язного мовлення (за вправою 168, с. 75)
- Читання тексту «ланцюжком».
- Переказ змісту прочитаного тексту.
— У першому абзаці назвіть іменники, вжиті у множині.
- Розбір іменника як частини мови
— Розгорніть форзац підручника та знайдіть зразок розбору іменника як частини мови.
— Виділені іменники із вправи 168 розберіть як частину мови.
- Уживання іменників з прийменником (за вправою 168, с. 74)
- Робота в парах
— Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.
- Де знаходить знання людина? (Книга)
- Де росте велика верба? (Річка)
- Де пташка звила гніздо? (Кущі)
- Звідки діти принесли гриби? (Ліс)
- З чого виготовляють сир і сметану? (Молоко)
- До чого пристосувались кактуси? (Спека)
- ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
- Я навчився (лась) ...
- Я запам’ятав (ла) ...
- Я вмію...
Гра «Упіймай іменник у множині»
Промінь лягає на трави,
Лукам навіє тепла.
Осінь стрічки золотаві
В коси дерев запліта.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 169 (с. 76).