Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
ПРИКМЕТНИК
Урок 54. ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКІВ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ВІДМІНКАМИ ІМЕННИКІВ
Мета: формувати в учнів уміння визначати під час виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 118)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він пов’язаний.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Аналітична вправа
— Визначте відмінок прикметників та іменників у кожному стовпчику.
Цікавої |
полю |
білим |
пригоди |
безмежному |
снігом |
— Утворіть словосполучення, поєднавши слова лівого і правого стовпчиків.
— Що цікавого ви помітили? (Прикметник стоїть у тому самому відмінку, що й іменник.)
— Чи можна до іменника у родовому відмінку приєднати прикметник у називному відмінку?
- Колективне виконання вправи 195 (с. 88)
— Прочитайте першу групу слів. До якої частини мови належать ці слова?
— Прочитайте другу групу слів. До якої частини мови належать ці слова?
— Утворіть словосполучення, з’єднавши прикметники з іменниками за змістом.
— Розподіліть їх на дві групи, як зазначено у завданні до вправи, та запишіть у зошити.
— Визначте відмінки прикметників.
Грамотний (Н. в.) учень |
літнього (Р. в.) дощу |
грамотного (Р. в.) учня |
на могутньому (М. в.) дубі |
соковитої (Р. в.) вишні |
самотньої (Р. в.) груші |
на соковитому (М. в.) яблуці |
самотнє (Н. в.) кошеня могутній (Н. в.) дуб літня (Н. в.) спека |
— Що вам допомогло визначити відмінок прикметника?
- Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 88)
- Тренувальна вправа 196 (с. 89)
— Прочитайте поданий текст.
— Чого у ньому не вистачає? (Прикметників)
— Звідки взяти потрібні за змістом прикметники? (З довідки)
— Спишіть відредагований текст.
— Визначте відмінок уставлених прикметників.
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Робота за вправою 197 (с. 89)
Учні читають подані у вправі словосполучення.
Усно визначають рід, число, відмінок поданих у словосполученнях слів.
- Розвиток зв’язного мовлення.
— Про що можна скласти текст-опис за допомогою цих словосполучень?
- Самостійна робота учнів.
Учні складають текст-опис та записують його в зошити.
- Слухання та редагування складених текстів.
- Поетична хвилинка
— Прослухайте запис «Пісня про рушник» на слова А. Малишка.
— Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.
... (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,
і водила мене у поля край села,
і в дорогу ... (далеку) ти мене на зорі проводжала,
і рушник ... (вишиваний) на щастя дала.
Хай на ньому цвіте ... (росяниста) доріжка,
і ... (зелені) луги, й ... (солов'їні) гаї,
і твоя ... (материнська) ... (ласкава) усмішка,
і ... (засмучені) очі ... (хороші) твої.
Для учнів, які потребують допомоги, вчитель може роздати картки-під- казки.
Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.
- Творча робота
— З поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.
Зразок: минулий рік — минулорічний.
Багато років — ...
Каре око — ...
П’ятий поверх — ...
Легке крило — ...
Світле волосся — ...
Прудка нога — ...
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Від чого залежить відмінок прикметника?
— Як визначити відмінок прикметників?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 198 (с. 89); повторити правило (с. 88).