Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ПРИКМЕТНИК

Урок 56. УРОК РОЗВИТКУ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ. ДЕТАЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ЗА КОЛЕКТИВНО СКЛАДЕНИМ ПЛАНОМ

Мета: вдосконалювати навички учнів переказувати текст за планом; розвивати усне і писемне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати почуття дружби, взаємоповаги.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сиди за партою рівненько,

Пиши і слухай спокійненько.

Хочеш щось розповісти —

Треба руку підвести.

Спитає вчитель — треба встати,

Сідай, як скаже він сідати.

Якщо в класі шум і гам,

Не можливо вчитись там.

Тож ти галас не здіймай,

В класі тишу зберігай.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Інтерактивна гра «Доповни речення»

— Що таке переказ?

У ч и т е л ь. Це виклад власними словами прочитаного або почутого...

    У ч н і. ...у якому слід коротко передати зміст тексту.

— Яким може бути переказ?

У ч и т е л ь. Усний, ...

У ч н і. ...письмовий, стислий, детальний.

— Що необхідно, щоб правильно передати зміст почутого?

У ч и т е л ь. Увага, ...

У ч н і. ...зосередженість, пам’ять, творчість.

III.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— Прочитайте тему уроку та поміркуйте, над текстом якого типу ми будемо працювати.

— Сьогодні ми будемо вчитися писати детальний переказ тексту за колективно складеним планом.

— Поясніть значення слова детальний. (Детальний переказ — це усний або письмовий переказ, що якнайповніше передає зміст прочитаного або прослуханого тексту.)

— Для чого людині потрібно вміти детально переказувати?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Бесіда

— Що вам відомо про Новий рік?

— За що люблять діти це свято?

— А чи знаєте ви, що звірята у лісі теж зустрічають Новий рік?

  1. Робота над казкою Олени Новик «Як Ведмежатко Новий рік зустрічало»

— Прочитайте текст і детально перекажіть його зміст.

Ця неймовірна, але правдива історія трапилася в одному засніженому лісі. Якраз перед Новим роком.

Маленьке Ведмежатко спало у своєму ліжечку під теплою ковдрою, яку Мама-ведмедиця зробила ще восени з пахучих лугових квітів і зеленої травички. І снилися йому солодкі сни... Ведмежа посміхалося і посмоктувало свою лапку. Звісно ж, йому снився мед.

Аж заворушилося Ведмежатко. Аж носик залоскотало. Мишко чхнув раз, вдруге і... прокинувся. Меду не було. У віконце світив сріблястий Місяць. Тік-так, тік-так — вистукував годинник. Тато і Мама спали у своїх ліжках і нічого не чули. А Мишкові дуже кортіло меду...

— Може, мед ще є в дуплі старої липи, де Тато пригощав мене влітку? — прошепотів він, тихесенько відчиняючи двері.— Піду подивлюся, а раптом хоч трішки лишилося. Боженько, будь ласка, допоможи мені знайти мед...

— Ой-ой-ой, що це? — здивовано вигукнув Ведмедик, побачивши перед собою замість зеленої травички щось біле, пухнасте, ще й осяяне сріблястими вогниками.

— Не лякайся, Малюче, це випав сніжок, бо зараз зима,— весело підморгнув із зоряного Неба Місяць.— А я підсвічую сніжок, і тому він такий блискучий.

— Але я все рівно хочу меду,— пробурмотів Ведмедик і подибав до знайомого дупла.

Він ще не знав, що Бджілки, як і Ведмеді, взимку сплять.

Але що це? З лісової галявини чувся веселий гомін, пісні.

— Що за дивина! Чому це звірята галасують? Довкола сніги, ніч, а їм веселощі,— дивувався Мишко, заховавшись за пухнастим білим Кущем.

— А Ялинка як гарно прибрана різнобарвними іграшками, гірляндами, та ще й виблискує проти Місяця!

—Погляньте, подивіться, хто до нас на свято прийшов!

Це Білочка побачила Ведмежа і, схопивши його за лапку, потягла до гурту.

Такого Малюк ще не бачив. Звірята співали, танцювали, веселились. А які кумедні маски! У Лисички — мурашка, у Вовчика — сонечко, у Білочки — жабка, у Їжака — кіт, у Зайчика — черепаха.

— Н овий рік! Новий рік! — співали звірята.— Дідусю Морозе! Де ти? Ми вже тебе зачекались!

— Ого-ого-ого-о-о-о! — залунало верхів’ям дерев.— Я вже близенько!

— Це наш добрий Дід Мороз,— закричали звірята, танцюючи довкола новорічної ялинки.

І ось на святкову галявину виїхав на золотих санчатах Дід Мороз із величезним мішком подарунків.

Вистачило на всіх. Білочка отримала горішки, Лисичка — цукерки, Вовчик — пряники, Козенята — по капустинці, Зайчик — морквинку, Їжачок — яблучка. А Ведмежаткові дістався глечик меду.

— Який гарний сон мені наснився. Та ще й справдився. Дякувати Богові,— пробурмотів Мишко.— Піду тепер у своє тепле ліжечко спати до весни.

Ось і казочці кінець, а хто слухав — молодець.

  1. Робота в парах

— Поставте одне одному запитання за текстом.

— Спробуйте на них відповісти.

  1. Робота в «Зошиті з розвитку писемного мовлення»
  2. Колективне складання плану

— Розгляньте малюнки у підручнику на с. 91.

— Як можна підписати кожний із малюнків?

— Це і буде ваш план до тексту.

  1. Усний переказ за складеним планом (2-3 учні)
  2. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі низько поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

Вліво, вправо поверніться,

Веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І на місце дружно сядьте.

  1. Повторне читання тексту
  2. Самостійне складання тексту за планом та запис його в зошити
  3. Диференційована робота

Слабким учням надається:

  • набір слів із переказу для побудови речень;
  • речення з переказу в довільній послідовності.
  1. Колективне слухання та редагування кількох учнівських робіт
  2. ПІДСУМОК УРОКУ

—  Що вдалося?

—  Що особливо сподобалося?

—  Що спричинило труднощі?

ДОДАТОК ДО УРОКУ 59

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 211, с. 94)

Фронтальна перевірка відмінювання прикметників

— У яких відмінкових формах прикметники мають м’який знак перед закінченням?

— Прочитайте складені речення.

— Визначте відмінок використаних прикметників, назвіть закінчення.

  1. Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно.

Закрутилися сніжинки, як веселі комашинки, наче зграї білих мух, як м’який холодний пух.

— Підкресліть порівняння разом зі словами, до яких вони належать.

  1. Вибіркове списування

— Прочитайте текст.

— Що цікавого ви дізналися із нього?

— Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід.

ХОЛОД

Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а зайці згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови — єдині серед лісових мешканців, були, здавалося, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже: вони тільки лупили свої великі жовті очі й перегукувалися одна з одною через увесь ліс.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 62

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа223, с. 99)

— Прочитайте речення з утвореними прикметниками.

— Поясніть правопис прикметників на -ський, -зький, -цький.

  1. Каліграфічна хвилинка

Вивчайте мову українську —

Дзвінкоголосу, ніжну, чарiвну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

— Підкресліть прикметники-синоніми.

— Прикметник материнську розберіть за будовою.

  1. Робота за картками індивідуального опитування

Картка 1

— Утворіть словосполучення. Виділіть суфікси.

(Чумак) Шлях — ...

(Україна) слово — ...

(Козак) діти — ...

(Запоріжжя) Січ — ...

Картка 2

— Прочитайте текст. Запишіть, вставляючи суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-.

У вій...овій музиці україн...их козаків була поширена дерев’яна труба, що звалась сурмою, або коза...ою трубою. Це був сигнальний інструмент війська Запорі...ого.

Картка 3

Від іменників утворіть прикметники — назви областей із суфіксами -ськ-, -зьк- за зразком.

Зразок. Харків — Харківська область.

Полтава — ...

Донецьк — ...

Суми — ...

Херсон — ...

Рівне — ...

  1. Самостійна робота

— Розберіть слова за будовою.

Варіант 1

гірський

міський

сільський

ткацький

лікарський

Варіант 2

морський

учительський

козацький

учнівський

шахтарський



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити