Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ТЕКСТ

Урок 5. ТЕМА, ОСНОВНА ДУМКА В ТЕКСТАХ — РОЗПОВІДЯХ, ОПИСАХ, МІРКУВАННЯХ

Мета: вчити учнів самостійно формулювати тему, основну думку тексту, добирати заголовок, який відповідає темі, основній думці тексту, виявляти у тексті слова, речення, які допомагають визначити основну думку тексту; розвивати увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 10)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися визначати тему, основну думку у текстах різних типів; спостерігати, чи залежить тема та основна думка від типу тексту.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Підготовча робота. Робота за таблицею
  3. Робота за підручником

1) Вправа 17 (с. 12-13).

  • Читання тексту учнями та з’ясування значення невідомих слів.
  • Переказ змісту прочитаного тексту.
  • Визначення типу тексту, теми і мети.
  • Добирання заголовка.
  • Вибіркове списування.

—  Знайдіть у тексті і запишіть у зошити речення, у яких розкривається основна думка тексту-розповіді. (Сонечко — корисна комаха. Вона знищує ненажерливу попелицю.)

2) Вправа 18 (с. 13).

  • Читання тексту та визначення його типу.

—  Що цікавого дізналися з тексту?

  • Визначення теми, мети тексту.
  • Добирання учнями заголовка та запис його в зошити.

—  Знайдіть у тексті опис сонечка і запишіть його в зошити.

3) Вправа 19 (с. 13-14).

  • Читання тексту та визначення його типу.
  • З’ясування характерних ознак тексту-міркування: твердження, доказу і висновку.
  • Визначення теми, мети тексту, добирання заголовка.
  • Списування речень-доказів, які автор уживає у тексті.

—  Знайдіть і підкресліть слова, які доречно вживати у текстах-міркуваннях.

Висновок. Ми розглянули три типи текстів.

— Про кого йдеться в усіх цих текстах? (Про сонечко)

— Отже, тема цих текстів однакова.

— А основна думка? Від чого залежить основна думка тексту? (Від типу тексту)

— Щоб визначити основну думку тексту, слід звертати увагу на те, до якого типу належить поданий текст.

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Творча робота

— Прочитайте слова, записані на дошці.

Рано, спочатку, потім, удень, після уроків, пізніше, надвечір, увечері.

— На що вказують ці слова? (На послідовність подій)

— Використовуючи ці слова, складіть розповідь про свій день.

  1. Гра «Кращий знавець мови»

— Прочитайте і відгадайте загадку.

ХТО ДІД?

З’їжджалися дочки у гості до діда:

ось там Завірюха санчатами їде,

за нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

найменша — улюблена донечка Віхола.

— Знайдіть слова-синоніми.

— Поясніть заголовок.

— Що може означати слово дід?

— Розкажіть про свого дідуся.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— У чому зазнали труднощів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 20 (с. 14) — за вибором учнів.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити