Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ПРИКМЕТНИК

Урок 59. ВИМОВА ТА НАПИСАННЯ ЗАКІНЧЕННЯ -ій У ПРИКМЕТНИКАХ ЖІНОЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ

Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду в однині, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріплювати навички визначення відмінка прикметників; розвивати мовленнєві вміння школярів; виховувати організованість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Холодно зараз в лісах і лугах.

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Друзі мої, я вітаю всіх вас!

    II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 131)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини у давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від кінцевого приголосного основи.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Колективне виконання вправи 212 (с. 95)

Ознайомлення учнів з таблицею

— Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному. місцевому відмінках однини?

2. Пояснення вчителя

— Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення -ій. Закінчення прикметників жіночого роду в цих відмінках не залежить від групи. Кінцевий приголосний основи перед закінченням -ій вимовляється пом’якшено.

3.  Первинне закріплення

— Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.

— Визначте відмінок прикметників.

Голодн... курці просо сниться.

Всюди добре, а в рідн... хаті найкраще.

Кохан... матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.

У музичн... школі виступали юні таланти.

На харківськ... бисквітн... фабриці виготовляють смачне печиво.

— Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду? (За наявністю прийменників у місцевому відмінку та їх відсутністю у давальному відмінку.)

4.  Фізкультхвилинка

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творча робота за вправою 213 (с. 95)

—  Назвіть предмети, які зображені на с. 95 підручника.

— Які ознаки ви можете дібрати до кожного з них?

— Утворіть словосполучення і запишіть їх у зошит.

— Змініть записані словосполучення за відмінками так, як це показано у таблиці вправи 212.

2. Робота за вправою 214 (с. 95)

• Ознайомлення учнів з текстом, з’ясування значення невідомих слів.

• Редагування тексту учнями.

• Коментоване письмо.

Учні по черзі диктують речення, пояснюючи правопис закінчень прикметників, а весь клас записує. Якщо хтось не погоджується із правописом закінчення прикметника, він промовляє «Стоп!» і пропонує власну версію написання даного слова.

3. Гра «Галявина загадок»

— Відгадайте загадки та знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.

• В земляній сиджу коморі,

А коса моя надворі. (Морква)

• У білій одежині,

В хустині зелененькій

Сумує край стежини

Тонесенька Оленка. (Берізка)

• Розумний Іванко

В дерев’яній сорочці —

Де носом поведе,

Там і слід покладе. (Олівець).

• У зеленім кожушку,

В костяній сорочечці.

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться. (Горіх)

• Маленький хлопчина

У сірій свитині

По дворах стрибає,

Крихти збирає. (Горобець)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— Як визначити відмінок прикметника?

— Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?

— У вас на столах лежать кольорові кульки. Вони означають ваш настрій після уроку.

Синя кулька

Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ

Жовта кулька

Я ЗАСМУЧЕНИЙ

Зелена кулька

СЕРЕДИНКА

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 215 (с. 96).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити