Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ПРИКМЕТНИК

Урок 61. ВИМОВА Й НАПИСАННЯ НАЙУЖИВАНІШИХ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-

Мета: вчити учнів дотримуватися правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати старанність.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сіроокі дівчатка,

Ясноокі хлоп’ята,

Заспокойтеся, сядьте,

Час вже починати.

  1. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  2. Перевірка домашнього завдання (вправа 219, с. 97)

— Прочитайте списаний текст.

— Назвіть відмінки прикметників, які ви вставили у тексті.

— Які знання допомогли вам правильно написати відмінкові форми прикметників?

  1. Каліграфічна хвилинка

Нн ил ок иш жі рв

Нахиляє дуб високий

серед пишної долини

віти дужі і високі

до червоної калини.

Б. Грінченко

— Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.

— Підкресліть прикметники.

— Визначте рід, число, відмінок прикметників.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося як правильно вимовляти й писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота за вправою 220 (с. 97)

Учні читають текст і визначають його мету.

  • Самостійне виконання учнями першого завдання до вправи на с. 98 підручника.

(Німецькі — німецький, австрійські — австрійський, словацькі — словацький, угорські — угорський, болгарські — болгарський, румунські — румунський, українські — український.)

— Які слова ви написали?

— Назвіть суфікси в цих словах.

  • Пояснення вчителя.

У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться знак м’якшення.

Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте знак м’якшення після них не пишеться: українська. Але м’якість звука [л] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м’якшення: сільський, польський.

  1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 98)
  2. Вибіркове списування за вправою 220 (с. 97-98)

(Італія — італійський, Словенія — словенський, Боснія — боснійський, Герцеговина — герцеговинський, Албанія — албанський, Македонія — македонський, Польща — польський, Швейцарія — швейцарський, Чехія — чеський.)

  1. Утворення прикметників від географічних назв (вправа 221, с. 98)

— Допишіть назву нашого міста та утворіть від неї прикметник.

— За допомогою якого суфікса ви це зробили?

  1. Фізкультхвилинка
  2. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
  3. Робота в парах (вправа 222, с. 98)

Звітування пар про виконану роботу.

  1. Творча робота

— Від поданих іменників утворіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

— Складіть словосполучення.

Зразок: Київ — київське море.

Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Полісся, Запоріжжя.

  1. Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

  1. Робота з деформованим текстом

— Складіть і запишіть речення. Підкресліть прикметники на -ський, -зький, -цький.

Чисту, я, мову, в, солов’їнім, щебетанні, українську, чую.

Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить.

Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на.

  1. бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми.
  2. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— Яка буква пишеться у прикметниках на -ський, -зький, -цький?

Гра «Хто швидше?»

— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.

(Море) берег — ...

(Чумак) Шлях — ...

(Гори) річка — ...

(Карпати) край — ...

(Юнак) змагання — ...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 223 (с. 99); вивчити правило (с. 98).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити