Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
ПРИКМЕТНИК
Урок 61. ВИМОВА Й НАПИСАННЯ НАЙУЖИВАНІШИХ ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-
Мета: вчити учнів дотримуватися правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати старанність.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сіроокі дівчатка,
Ясноокі хлоп’ята,
Заспокойтеся, сядьте,
Час вже починати.
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (вправа 219, с. 97)
— Прочитайте списаний текст.
— Назвіть відмінки прикметників, які ви вставили у тексті.
— Які знання допомогли вам правильно написати відмінкові форми прикметників?
- Каліграфічна хвилинка
Нн ил ок иш жі рв
Нахиляє дуб високий
серед пишної долини
віти дужі і високі
до червоної калини.
Б. Грінченко
— Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.
— Підкресліть прикметники.
— Визначте рід, число, відмінок прикметників.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося як правильно вимовляти й писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
- СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за вправою 220 (с. 97)
Учні читають текст і визначають його мету.
- Самостійне виконання учнями першого завдання до вправи на с. 98 підручника.
(Німецькі — німецький, австрійські — австрійський, словацькі — словацький, угорські — угорський, болгарські — болгарський, румунські — румунський, українські — український.)
— Які слова ви написали?
— Назвіть суфікси в цих словах.
- Пояснення вчителя.
У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться знак м’якшення.
Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте знак м’якшення після них не пишеться: українська. Але м’якість звука [л] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м’якшення: сільський, польський.
- Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 98)
- Вибіркове списування за вправою 220 (с. 97-98)
(Італія — італійський, Словенія — словенський, Боснія — боснійський, Герцеговина — герцеговинський, Албанія — албанський, Македонія — македонський, Польща — польський, Швейцарія — швейцарський, Чехія — чеський.)
- Утворення прикметників від географічних назв (вправа 221, с. 98)
— Допишіть назву нашого міста та утворіть від неї прикметник.
— За допомогою якого суфікса ви це зробили?
- Фізкультхвилинка
- УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Робота в парах (вправа 222, с. 98)
Звітування пар про виконану роботу.
- Творча робота
— Від поданих іменників утворіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
— Складіть словосполучення.
Зразок: Київ — київське море.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Полісся, Запоріжжя.
- Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
- Робота з деформованим текстом
— Складіть і запишіть речення. Підкресліть прикметники на -ський, -зький, -цький.
Чисту, я, мову, в, солов’їнім, щебетанні, українську, чую.
Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить.
Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на.
- бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми.
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Яка буква пишеться у прикметниках на -ський, -зький, -цький?
Гра «Хто швидше?»
— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег — ...
(Чумак) Шлях — ...
(Гори) річка — ...
(Карпати) край — ...
(Юнак) змагання — ...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 223 (с. 99); вивчити правило (с. 98).