Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік

ПРИКМЕТНИК

Урок 62. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

Мета: ознайомити учнів із відмінюванням прикметників у множині; пояснити, що прикметники у множині за родами не змінюються; вчити дотримувати м'якої і пом'якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини (хороші, далекі); розвивати вміння визначати відмінок прикметників у множині, зв'язне мовлення, логічне мислення; прищеплювати бажання говорити грамотно.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 132)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про відмінювання прикметників у множині.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

— Відгадайте загадку.

• Йшла дівчина з торгу,

Несла гороху торбу.

Усюди, де ступала,

Горох порозсипала.

Ні лопатою згребти,

Ні мітлою замести.

А почало світати —

Нема чого збирати. (Зорі в небі)

— Які можуть бути зорі? (Холодні, блискучі, діамантові, мерехтливі, осяйні, срібні, сургучеві, тріпотливі, ясні, яскраві, небесні, недосяжні, передсвітанкові, вранішні, вечірні, пізні, ранні, самотні, незліченні, золоторогі)

— Провідміняємо: ясні зорі. (Письмово один учень — біля дошки, решта записують у зошитах тільки закінчення).

Н. ясні (зорі)

З. ясні (зорі)

Р. ясних (зорей)

О. ясними (зорями)

Д. ясним (зорям)

М. в ясних (зорях)

—  Чи змінюються прикметники у множині за родами? (Ні)

Висновок: прикметники у множині за родами не змінюються.

2. Робота за підручником (вправа 224, с. 99)

Учні зіставляють закінчення прикметників родового, знахідного та місцевого відмінків множини з основою на твердий приголосний; на м’який приголосний; звіряють свій висновок із поданим на с. 99.

3. Первинне закріплення (вправа 225)

4.  Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Виконання вправи 226 (с. 100)

2. Робота в парах

—  Прочитайте прикметники. Що вони можуть описувати? (Вітер)

Покірний, ніжний, божевільний, буйнокрилий, дужий, жвавий, крижаний, легенький, лютий, поривчастий, пронизливий, рвучкий, скажений,колючий, прохолодний, свіжий, сухий, теплий, вередливий, грайливий, злий, ласкавий, пустотливий, розхристаний, сердитий, непереможний.

— Утворіть множину прикметників за зразком: покірний — покірні.

3. Поетична хвилинка

Письмо з пам'яті

На зеленому горбочку,                        Притулилася хатинка,

У вишневому садочку                          Мов малесенька дитинка.

— Прочитайте вірш виразно.

— Знайдіть прикметники, поставте їх у множині.

— Прочитайте вірш без прикметників.

— Для чого потрібні прикметники? (Прикрашають наше мовлення, уточнюють, характеризують предмети, зміст прочитаного.)

4. Тренувальні вправи

1. Запишіть словосполучення у множині. Виділіть закінчення прикметників. Козацька шапка, жовтий фартух, юний читач, давній випадок, чудова погода, весняний вітер, кам’яна стежка.

2. Поширте речення прикметниками.

Діти читають книги.

Хмари пливуть у небі.

Гриби ростуть у лісі.

3. Придумайте і запишіть 5-6 прикметників з префіксом най- у множині. Розберіть прикметники за будовою.

Найдовші, найвеселіші, найгарніші, найдобріші, найуважніші, найрозумніші.

4. Запишіть словосполучення у зазначених відмінках.

Колискові пісні — у Д. в.

Літні вечори — в О. в.

Березові ліси — у Р. в.

Бабусині онуки — у З. в.

5. Допишіть закінчення прикметників. Запишіть відмінки прикметників у дужках. Перше речення розберіть за членами речення.

ВЕЧІР

Швидко насувається вечір у лісов_ (___) хащах. Темн_ (____) тіні лежать попід деревами. Непорушно височіють стар_ (___) сосни, чорніють густ_ (____) розлог_ (___) ялини. Сховалося за деревами низьк_ (____) вечірн_ (___) сонце.

6. Складіть речення з поданих слів.

Галасливі, у, краї, летять, теплі, качки, та, гуси, швидко.

Розберіть прикметник як частину мови.

7. Удоскональте текст, додаючи прикметники. Визначте відмінки прикметників.

МАК

У полі розквітли маки. Здалеку вони схожі на полум’я. Поле неначе килим. Гарно, коли зацвітає мак!

8. Доберіть до іменників 3-4 відповідних прикметники.

Кавуни, кошенята, діти, цукерки.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що називається прикметником?

— На які питання відповідає прикметник?

— Як відмінюються прикметники у множині?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 227 (с. 100).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити