Українська мова 4 клас І семестр (за підручником М.Д. Захарійчук) - 2015 рік
ТЕКСТ
Урок 8. УРОК РОЗВИТКУ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ЗАПИТАНЬ І ВІДПОВІДЕЙ НА ЗАДАНУ ТЕМУ
Мета: вчити учнів складати запитання і відповіді, об'єднуючи їх однією темою; збагачувати лексичний словник; викликати бажання передавати свої враження влучними образними виразами; розвивати зв'язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам'ять, спостережливість; виховувати інтерес до вивчення української мови.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Уроки творчості, натхнення уроки,
Добра і радості, і мудрості глибокої,
Усі шляхи тернисті перейти
Уроки творчості поможуть вам завжди.
- II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вступне слово вчителя
— Я не знаю людини, яка б не любила слухати музику та пісні. Співи оточують нас від самого початку нашого життя.
Перший спів, який ми чуємо,— це колискова, яку нам співає мама або бабуся, і в ній бринить материнське тепло, любов та ласка.
Спілкування дорослих з малятами за допомогою художнього слова не обмежується колисковими піснями. Дитині потрібні не лише ніжні, лагідні звуки колисанки під ритмічне погойдування колиски. Їй потрібна активність, яка б розвивала рухи, мислення, викликала жвавість, бадьорість, поліпшувала настрій.
І одним з видів такого спілкування стали забавлянки (утішки) — коротенькі пісеньки або віршики, поєднані зі своєрідними вправами і покликані зміцнити дитину фізично, підтримувати радісний, бадьорий настрій.
Печу,печу хлібчик
Дітям на обідчик...
Або:
Ковальок, ковальок,
Підкуй чобіток.
У давні часи люди вірили у магічну силу слова. Так з’являлися заклички до дощу, сонця, хмар: прохання, щоб пішов чи припинився дощ, вийшло сонце чи розійшлися хмари.
— Відновіть закличку, використавши слова з довідки.
Вийди, вийди, ...,
На дідове...
На бабине...
На наше...
Слова для довідки: подвір’ячко, полечко, зіллячко, сонечко.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми спробуємо відновити зміст деяких дитячих пісеньок, будемо вчитися складати запитання і відповіді на задану тему. А допоможе нам у цьому матеріал, вміщений у вашому підручнику на с. 18, а також у зошиті з розвитку писемного мовлення.
- РОБОТА З МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ
- Робота за малюнком (с. 18)
— Розгляньте малюнок.
— Де відбувається зображена подія?
— Яка частина доби зображена на малюнку?
— Хто зображений на малюнку?
— До кого звертаються хлопчик і дівчинка?
— Чому ви так уважаєте?
- Робота за підручником (вправа 29, с. 18)
- Мовчазне читання тексту української дитячої пісеньки.
— Як написано цю пісню? (У формі діалогу)
— Між ким відбувається розмова?
- Робота в парах. Утворення словосполучень.
Місяць |
сплять |
мрії |
Діти |
водить |
луг і річку |
Сон |
сторожить |
в колисаночках |
- Робота зі словами.
— Вставте пропущені букви, користуючись вправою 29.
— Вчіться правильно звертатися!
Місяць — місяц... — місяченьк...
Сторож — сторож... — стороженьк...
- Відновлення речень.
— Чи зрозуміли ви, що запитують діти у місяця?
— Прочитайте відповіді місяця.
— Які слова потрібно вставити у питальні речення?
Запис учнями відновлених речень у зошити.
(Що сторожеш ти?
Хто є в тих хатах?
Про що мрії ті?)
- Робота в парах.
Читання пісеньки. Інтонування речень.
- Хвилинка каліграфії
Дд Бб Уу Єє Ук ут єд нє єдиний майбутнє
Діти — майбутнє України.
- Фізкультхвилинка
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
У новому горщику
Та поставлю на вербі,
Щоб не з’їли комарі.
Буде вам, буде й нам,
Буде всім комарам.
- РОБОТА В «ЗОШИТІ З РОЗВИТКУ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ»
- ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого дізналися на уроці?
— Що навчилися складати?
— У чому зазнали труднощів?