Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

І СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

УРОК 24 Вживання слів у прямому та переносному значенні

Тема. Вживання слів у прямому та переносному значенні. (Вправи 95- 99).

Мета. Формування практичних навичок у розпізнаванні та вживанні слів у переносному значенні.

Обладнання: диск до підручника, підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

— Знайдіть та прочитайте слова з вправи 94.1, які вжиті в переносному значенні. (Відлига з’їсть, сніг не вляжеться.)

— Обгрунтуйте свою думку.

— Прочитайте прислів’я, підібрані вами, назвіть слова, вжиті в переносному значенні. До якої частини мови вони належать?

III. Актуалізація опорних знань.

— До яких частин мови можуть належати слова, які вживаються в переносному значенні?

— У яких творах ви найчастіше зустрічалися з такими словами?

— Наведіть приклади. Прочитайте. Можна використати матеріал підручника (с. 46-48).

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання епіграфа до уроку.

«Осінній сад ще яблучка глядить,

листочок-два гойдає на гілляках» (Ліна Костенко).

— Як ви розумієте цей вислів? Доведіть свою думку.

2. Виконання вправи 95.

— Послухайте музику Петра Чайковського з циклу «Пори року. Осінь», записану на диску, та поетичні рядки з вірша Ліни Костенко.

— Спишіть їх. Скажіть, які почуття вони викликають.

— Як виглядають яскраві квіти на тлі сірого неба?

— Чи нагадують вони прощальний усміх красуні-осені?

— У яких словах виражена туга за літом?

— Як ви думаєте, в якому значенні вжиті ці слова: прямому чи переносному? Чому ви так вважаєте?

— До яких частин мови належать ці слова?

3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 96).

— Зі складів утворіть слова. (Туга, тужити, сум.)

— Запишіть.

— Як можна їх згрупувати?

— Визначте, до яких частин мови вони належать.

V. Фізкультхвилинка.

Раз — устали, два — підняли,

руки вгору — похитали,

три — прогнулись, на чотири —

всім ласкаво посміхнулись,

п’ять — притупнули ногою,

шість — тепер іще другою,

сім — за спину руки склали,

нахилились — знову встали,

вісім — раз отак зроби,

на дев’ятий — рівний ти,

ну, а десять — вже сідай

і роботу починай.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Виконання вправи 97.

— Поспостерігаймо разом, яким прийшов до нас листопад (вправа 97 виконується під керівництвом учителя).

— Пригадайте, коли ви бували в осінньому лісі, парку. Що вас вразило? (Бажано напередодні цього уроку провести екскурсію до осіннього лісу чи парку.)

2. Самостійна робота.

За враженням від уроку мислення на природі учні складають і записують казку «Лічить осінь листя на деревах» з використанням слів у переносному значенні:

I варіант — самостійно;

II варіант — за поданими робочими матеріалами (с. 50).

3. Перевірка.

Діти виразно читають написані твори, під керівництвом вчителя обговорюють їх, редагують.

— Які слова в переносному значенні вжито влучно?

— До яких частин мови вони належать?

— У яких словах можна було зробити помилку?

— Поясніть їхній правопис. Запишіть ці слова в словничок.

— Чи вдало, на вашу думку, введено в казку діалог?

VII. Підсумок уроку.

1. Виконання завдання.

— Як ви гадаєте, слова яких частин мови можна вживати в переносному значенні?

— У яких творах вони найчастіше вживаються?

— Наведіть приклади таких слів.

2. Відгадування загадки.

— Відгадайте загадку: «Тягнеться нитка без кінця, без краю — лісом, переліском, полем, мимо гаю — її ні порвати, ні в клубок змотати». (Дорога.)

— Доберіть слова-синоніми до слова дорога. (Шлях, путь, стежка, траса, шосе.)

— Які з них можуть вживатися в переносному значенні?

VІIIДомашнє завдання.

1. Вправа 99.

2. Для тих, хто хоче знати більше: дібрати 5-6 споріднених слів до слова горизонт, які можна вжити в переносному значенні. Записати їх групами. Визначити, до яких частин мови вони належать.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити