Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

І СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

УРОК 49 Прикметники-антоніми і прикметники-синоніми

Тема. Прикметники-антоніми і прикметники-синоніми. (Вправи 198-203).

Мета. Ознайомити із синонімічними та антонімічними значеннями прикметників.

Вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях. Розкрити поняття багатозначність прикметника; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники-синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів.

Виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: словники синонімів і антонімів, підручники, зошит.

Хід уроку

I.   Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II.  Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують сполучення іменників з прикметниками. Ставлять запитання від іменників до прикметників.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.  Читання епіграфа до уроку.

«Не спиняй думок крилатих» (Олександр Олесь).

— Цей вислів Олександра Олеся може стати нашим девізом.

2.  Проблемна ситуація.

— Прочитайте вірш Анни Голійчук «Дитинство» (вправа 198).

— Із ким автор порівнює роки? (Із птахами.)

— Куди відлітає дитинство? (У гай, де зозуля кує.)

— Як автор говорить про дитинство — яке воно? (Щасливе.)

— До якої частини мови належить це слово? (Це прикметник.)

— Скільки синонімів і скільки антонімів можна дібрати до одного прикметника?

3.  Каліграфічна хвилинка (за вправою 199).

— Чим відрізняється буква ш від букви щ у написанні та вимові?

— Запишіть буквосполучення і слова з буквою щ, зверніть увагу на тверду вимову звуків [ш] і [ч].

4.   Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.

— Доберіть до прикметника щасливий синоніми. (Радісний, безжурний, радий, задоволений, благодатний, на сьомому небі, у сорочці народився.)

— Скільки антонімів можна дібрати до цього слова? (Нещасний, бідний, зажурений, безутішний, смутний, народився під нещасливою зіркою.)

5.   Самостійна робота.

— Розшифруйте прикметники, доберіть до них по одному синоніму й антоніму (за потреби, скористайтеся словниками).

Нийвіль, нявий, ийшвикд, нийчарів, рийхит, утийпер, трлийваи, учаснийс, світйил. (Вільний, явний, швидкий, чарівний, хитрий, упертий, тривалий, сучасний, світлий.)

IV.  Фізкультхвилинка.

V.   Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота за варіантами (вправа 200).

2. Робота в зошиті.

3. Доповнення прислів’я (вправа 201).

— Доповніть прислів’я

— Як ви розумієте ці вислови?

VI. Підсумок уроку.

— Для чого вміти добирати до прикметників антоніми і синоніми?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 203.

2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 202.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити