Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

І СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

УРОК 55 Аналіз диктанту. Спостереження за зміною закінчень прикметників у різних відмінкових формах

Тема. Аналіз диктанту. Спостереження за зміною закінчень прикметників у різних відмінкових формах. (Вправи 224-228).

Мета. Вчити спостерігати за змінюванням закінчень прикметників у різних відмінкових формах. Тренувати вміння визначати рід, число і відмінок прикметників за родом, числом і відмінком зв’язаних з ними іменників.

Розвивати мовлення учнів, збагачувати їхній словник.

Виховувати бережне ставлення до краси довкілля.

Обладнання: таблиця відмінювання іменників, пам’ятка «Як визначити відмінок іменника», підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Аналіз диктанту. Робота над помилками.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання епіграфа до уроку.

«Усі дерева в інеї» (Анатолій Камітук).

— Це загадка. Відгадайте її. (Іній.)

— Знайдіть другу загадку у вправі 224. Що це? (Паморозь.)

— Які слова допомогли здогадатися, що описується?

— До яких частин мови вони належать?

2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 226).

— Із розсипаних складів утворіть і запишіть слова. Яке з цих слів не можна перенести з рядка в рядок?

3. Проблемна ситуація.

Учні зустрічаються із утрудненням — розрізнення знахідного і називного відмінків.

— Виконайте завдання:

I в.: спишіть першу загадку і встановіть зв’язок слів у реченні, визначте відмінок прикметників.

II в.: спишіть другу загадку, встановіть зв’язок слів у реченні, визначте відмінок прикметників.

4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.

1) Спостереження за зміною закінчень прикметників у різних відмінкових формах.

— Провідміняйте словосполучення чорне море і чорна ніч.

— Що ви помітили? Як зв’язані прикметник та іменник?

2) Знайомство із правилом зв’язку іменників з прикметниками у словосполученні,

— Який можна зробити висновок із нашого спостереження? (Підтвердження висновку — правило на с. 105.)

IV. Фізкультхвилинка.

Вчитель читає казку із вправи 227, а діти пантомімою показують, як кружляють сніжинки, як застигли ріки, ставки й озера.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Створення пам’ятки «Як визначити відмінок прикметника».

— Запишіть речення із вправи 225. Знайдіть прикметник. (Білий.)

— З яким іменником він зв’язаний? (Оксамит.)

— Чому ми шукаємо іменник, з яким зв’язаний прикметник? (Тому що він буде стояти у тому самому відмінку.)

— Визначте відмінок іменника оксамит.

— Звертаємося до пам’ятки визначення відмінка іменника.

Зразок міркування:

1) Встановлюю зв'язок слів у реченні, знаходжу головні члени речення.

2) Знаходжу головне (стержневе) слово (убрався), з яким зв’язаний іменник оксамит.

3) Ставлю питання від головного слова (убрався) до залежного (оксамит) — у що).

4) Співвідношу питання, на яке відповідає слово оксамит (у що?) з відмінковими питаннями.

5) Встановлюю: на питання у що? відповідає знахідний відмінок.

— Чи можемо ми тепер визначити відмінок прикметника білий? (Так, можемо, він вжитий у тому ж відмінку, що й іменник оксамит — тобто знахідному.)

2. Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Як же визначити рід, число і відмінок прикметника? (За родом, числом і відмінком іменника, з яким цей прикметник зв’язаний.)

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 228 (виписати словосполучення прикметника з іменником, поміркувати, у прямому чи переносному значенні їх вжито, визначити рід, число та відмінок прикметників, прослухати поетичні рядки у музичному супроводі, поспостерігати, які почуття вони викликають).

2. Для тих, хто хоче знати більше: творче завдання, вправа 227.2 (на вибір).

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити