Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

І СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

УРОК 56 Вправи на визначення відмінків прикметників реченні

Тема. Вправи на визначення відмінків прикметників реченні. (Вправи 229-233).

Мета. Показати учням тісний морфологічний зв'язок прикметника з іменником, вчити визначати відмінок прикметника у реченні за допомогою відмінкової форми іменника.

Розвивати мовленнєві вміння, розширювати словниковий запас учнів.

Виховувати любов до рідного краю, його традицій Обладнання: диск до підручника, зразки різдвяних листівок. таблиця відмінювання іменників, пам’ятка «Як визначити відмінок іменника», підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

а) Учні читають виписані словосполучення прикметника з іменником, називають число, рід та відмінок прикметників; називають слова, вжиті у переносному значенні; розповідають, яке враження вони створюють, діляться почуттями, яке викликав у них вірш і музичний супровід.

б) «Екскурсія» на виставку творчих робіт юних письменників (знайомство із творами, які склали діти).

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання епіграфа до уроку.

«З Різдвом Христовим, Україно!» (Йосип Струцюк).

— Які почуття викликають у вас ці слова?

— Підготуйтеся виразно прочитати вірш Миколи Вінграновського «Різдво» (вправа 229).

— Які думки, почуття, спогади пробуджує поезія?

2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 230).

— Прочитайте слова, пов’язані зі святом Різдва.

— Що означає слово щедрий?

— Доберіть споріднені до нього слова. (Щедрівка, щедрувати.) Яке спільне значення у цих слів?

— Спишіть каліграфічно слова і речення. У споріднених словах виділіть корінь.

3. Проблемна ситуація.

— Випишіть із вправи 229 словосполучення прикметника з іменником. (Відлетіле небо, різдвяні калачі.)

— Як ви розумієте такий незвичайний вислів відлетіле небо? (Це метафора, вислів у переносному значенні: відлетіти можуть птахи, летіти по вітру може опале листя, а коли у небі багато перелітних птахів, то складається враження, ніби воно само летить.)

— Визначте відмінок прикметника відлетіле. (Тут учні зустрічаються із утрудненням визначення знахідного відмінка.)

4. Розв’язання проблемної ситуації через звертання до пам’ятки.

— Як визначити відмінок прикметника? (Прикметник стоїть у тому ж відмінку, що й іменник, з яким він зв’язаний.)

— Давайте визначимо відмінок іменника (у) небо.

Звертаємося до пам’ятки і визначаємо відмінок іменника.

Зразок міркування:

1) Встановлюю зв’язок слів у реченні, знаходжу головні члени речення.

2) Знаходжу головне (стержневе) слово (кричав), з яким зв’язаний іменник небо.

3) Ставлю питання від головного слова (кричав) до залежного (небо) - у що?.

4) Співвідношу питання, на яке відповідає слово небо (у що?) з відмінковими питаннями.

5) Встановлюю: на питання у що? відповідає знахідний відмінок.

— Чи можемо ми тепер визначити відмінок прикметника відлетіле? (Так, можемо, він вжитий у тому ж відмінку, що й іменник небо).

IV. Фізкультхвилинка.

Діти стають у коло і співають відомі їм колядки, розповідають про те, як святкують Різдво у їхніх родинах, як можна привітати один одного на Різдво, розглядають різдвяні листівки.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Виконання вправи на визначення відмінків прикметників (вправа 232).

2. Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Як же визначити відмінок прикметника у реченні?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 233 (написати різдвяне привітання, використовуючи прикметники).

2. Для тих, хто хоче знати більше: почитати в енциклопедіях, пригадати із уроків природознавства про життя дерев узимку, про те, як ці рослини готуються до зими, які зміни в них відбуваються, які морози вони можуть витримувати.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити