Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

І СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

УРОК 59 Використання прикметників в описі зовнішності людини

Тема. Використання прикметників в описі зовнішності людини. (Вправи 240-243).

Мета. Ознайомити учнів із описом як з одним із типів мовлення, портретом — словесним та живописним.

Вчити описувати, використовуючи прикметники в описі зовнішності людини.

Обладнання: аудіозапис, репродукція картини О. Шилова «Моя бабуся», підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

Учні читають утворені словосполучення прикметника з іменником, висловлюють свої міркування щодо того, у яких текстах доцільніше використовувати сполучення іменника з іменником, а у яких — прикметника з іменником.

III. Пояснення нового матеріалу.

1. Розвиток мовлення.

— Прочитайте виразно вірш Ліни Костенко (вправа 240),

— Поміркуйте, з якою метою вжито спонукальне речення з окличною інтонацією.

— До кого подумки звертається поетеса? Як називає свою бабусю?

— Якими словами передає пекучий біль від втрати найдорожчої людини?

— Які слова вірша можна використати як заголовок? Запишіть їх.

2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 241).

— Спишіть слова і рядки пісні.

— Про кого ця пісня?

— Запишіть іменники-антоніми: літо-зима, молодість-старість. Усно доберіть до них прикметники-антоніми.

3.  Словникова робота.

Робота зі словами предтеча, утлий.

4.  Розгляд репродукції картини.

— Розгляньте репродукцію картини О. Шилова «Моя бабуся». Зверніть увагу на вираз обличчя цієї жінки, на очі, лице, волосся. Придивіться до рук бабусі. Які вони? Чому?

— Які почуття пробуджує картина?

— Чи можна, на вашу думку, використати як назву до неї прислів’я «Життя прожити — не поле перейти»?

IV. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення вивченого.

1. Складання опису зовнішності людини (за вправою 242).

— Складіть і запишіть.

I варіант — опис бабусі за картиною О. Шилова (с. 112).

II варіант — розповідь чи вірш про свою бабусю.

Користуйтесь довідковим матеріалом.

Довідковий матеріал: рідна, мила, добра, лагідна, працьовита бабуся. Обличчя в зморшках, великі розумні очі, волосся сиве, руки худі в жилах, багато працювали, погляд задумливий, здається, що вона згадує своє нелегке життя.

     2. Читання та редагування творів.

— Виразно прочитайте свої твори, відредагуйте їх.

— Які прикметники вжито влучно? Чому ви так вважаєте?

3.  Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Чого ви навчилися?

— З чим познайомились на уроці?

— Що найбільше вам сподобалось?

— Чи були ви впевнені в своїх силах?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 243.1.

2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 243.2, 243.3. Пояснити зміст виділених образних висловів. Скласти і записати слова подяки й шани бабусі Онисі.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити