Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

ІІ СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ЧИСЛІВНИК

УРОК 69 Спостереження за функціональною роллю числівників у реченні

Тема. Спостереження за функціональною роллю числівників у реченні. (Вправи 278-282).

Мета. Закріпити отримані знання про числівник, вчити визначати роль числівника у реченні, вживати числівники 50-80 у родовому відмінку. Розвивати вміння раціонально використовувати час.

Виховувати почуття цінності часу, інтерес до дослідницької роботи. Обладнання: пісочний годинник на 1 хвилину, підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

Учні читають записані фразеологізми і пояснюють їхнє значення та правопис числівників.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання епіграфа до уроку.    

«Найдорожча всюди на Землі золота хвилина» (Марія Чепурна).

— Мабуть, ви вже здогадалися, що сьогодні ми будемо говорити про час і його значення у житті людей. А тут без числівників нам ніяк не обійтися.

2. Проблемна ситуація.

— Які науки вивчають час? (Фізика, філософія.)

— Якою була найперша одиниця вимірювання часу? (День, доба.)

— Це відображено і в народних прислів’ях, наприклад, про день (учні визначають основну орфограму — правопис не з дієсловами — і списують тільки ті прислів’я, які підходять під це правило).

• Не хвалися завтрашнім днем, бо не знаєш, що той день уродить.

• Не хвали день зранку, а хвали увечері.

• Який день, такий і пожиток.

• Якби не було ночі, то не знали б, що таке день.

— Чи існували у давнину прилади для виміру часу? (Так — сонячні годинники.)

— Як ви вважаєте, хвилина - це багато часу чи мало?

3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 279).

    4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. Виконання вправи 280.

5. Дослідження.

— У якому відмінку вжито числівники 50-80 у рамочках? (У родовому.)

— Зверніть увагу, що у цих числівниках перша частина складного слова не змінюється.

IV. Фізкультхвилинка.

Учні досліджують, скільки стрибків вони можуть зробити за 1 хвилину.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Словникова робота.

Числівники записуються до словників. Звертається увага на відмінність вимови і правопису.

Інформація для вчителя (цікава інформація зі словом мільйон)

«Перший мільйон» — телевізійна гра, яка проводилася в Україні з 2000 до 2005 року. У цій грі переможець, який дасть відповіді на 15 запитань, міг отримати мільйон гривень. Кожне наступне запитання було складнішим за попереднє. За всю історію було тільки два переможці — Сергій Карабінський (червень 2003 р., отримав 1 мільйон молдавських лей) і Святослав Вакарчук (29 січня 2005 р., отримав 1 мільйон гривень).

Діаметр Сонця на 1 мільйон кілометрів більший, ніж відстань від Землі до Місяця.

Якщо помножити висоту піраміди Хеопса (146,21 м) на один мільйон, то одержимо відстань від Землі до Сонця в кілометрах (146 210 000 км). Це відкриття зробив дослідник піраміди абат Море.

2.  Виконання вправи 281.

Учні списують текст, замінюючи числівники словами, визначають вид тексту.

3.  Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Прочитайте текст вправи 282.

— З якими з цих одиниць вимірювання часу ми «зустрілися» на уроці?

Ера

Епоха

Тисячоліття

Століття

Індикт — 15 років

Десятиліття — 10 років

Рік

Пора року

Квартал — 3 місяці — 1/4 року

Місяць

Декада — 10 діб

Тиждень

Доба

Година

Хвилина

Секунда — 1/60 хвилини

— Правопис яких числівників відрізняється від вимови?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 282 (записати текст, замінюючи числа числівниками, дібрати до нього заголовок).

2. Для тих, хто хоче знати більше: придумати завдання для однокласників про правопис числівників.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити