Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

ІІ СЕМЕСТР

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИСЛІВНИК

УРОК 101 Порівняння прислівників і прикметників. Основна граматична ознака прислівників

Тема. Порівняння прислівників і прикметників. Основна граматична ознака прислівників. (Вправи 401-405).

Мета. Тренувати учнів у розпізнаванні прислівників у тексті, провести порівняльне дослідження прислівників і прикметників, ознайомити учнів зі способом творення прислівників від прикметників. Розвивати дослідницькі навички.

Виховувати почуття прекрасного засобами описів природи.

Обладнання: ілюстративний матеріал до текстів-описів, роздатковий матеріал, підручник, зошит.

Хід уроку

I.  Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

— Доберіть і запишіть до поданих дієслів відповідні за змістом прислівники:

Пожовкнути

(як?)

падати

(куди ?)

читати

(як?)

приїздити

(коли?)

Перевірка (під час перевірки учні дописують до свого варіанта 2-3 варіанти своїх однокласників).

III. Вивчення нового матеріалу.

1.   Читання епіграфа до уроку.

«Щось мріє гай над річкою» (Павло Тичина).

— Визначте, до яких частин мови належить кожне слово в реченні.

2.   Проблемна ситуація.

— На яку частину мови схожий прислівник? (На прикметник.)

— Чим прислівник відрізняється від прикметника? (Прикметник означає ознаку предмета, а прислівник — ознаку дії.)

— Що ще ви знаєте про прикметник? (Прикметник змінюється за родами, числами і відмінками.)

— А прислівник?

3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 402).

4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.

— Прочитайте поетичну мініатюру Олега Гордійчука «Вечірні дзвони» (вправа 401).

— Яка картина постала у вашій уяві?

— Спишіть вірш і підкресліть прислівник.

— На яке питання відповідає прислівник сріблястої

— З яким словом зв’язаний у реченні? Що виражає? (Ознаку дієслова задзвенів.)

— Давайте перевіримо, чи змінюється прислівник за родами. У якому роді стоїть дієслово задзвенів! (Чоловічому.)

— Поставте його у жіночий рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніла пісня — учні записують утворене словосполучення.)

— Дієслово й іменник змінилися. А прислівник?

— Поставте дієслово у середній рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніло повітря.)

— Чи змінився прислівник?

— Який висновок можна зробити? (Прислівник не змінюється за родами.)

5. Спостереження за особливостями прислівників (за вправою 403).

— Отже, прислівники не змінюються за числами і не мають часових форм. Прочитайте правило на с. 187. Чи співпадають ці дані з вашими висновками?

— Що ви дізналися про частину прислівника, схожу на закінчення?

— Виділіть суфікси у записаних прислівниках.

IV. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Словникова робота.

— Ви спостерігали за правописом прислівників. Що ви помітили? (Більшість прислівників пишеться разом.)

— Додайте до своїх словничків прислівники щогодини, щомить, щотижня.

— Складіть із цими словами якомога більше речень (усно). Два з них запишіть. Виділіть в прислівниках суфікси.

2. Розрізнення прислівників і прикметників. Утворення прислівників від прикметників (за вправою 404).

— Отже, щоб утворити прислівник від прикметника, треба відкинути закінчення прикметника і додати суфікс прислівника.

3.   Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Чим відрізняються прислівники від прикметників?

— Як із прикметника утворити прислівник?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 405 (виписати дієслова разом зі зв’язаними з ними за змістом прислівниками).

2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 401.3.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити