Українська мова 4 (за підручником Л.О. Варзацька) - 2015 рік

ІІ СЕМЕСТР

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У 1-4 КЛАСАХ

УРОК 109 Речення. Види речень за метою висловлювання. Звуко-буквений аналіз слів

Тема. Речення. Види речень за метою висловлювання. Звуко-буквений аналіз слів. (Вправи 426-430).

Мета. Узагальнити вивчене про речення, повторити порядок звуко-буквеного аналізу слова, правила перенесення слів із рядка в рядок. Розвивати навички інтонування розповідних, питальних і спонукальних речень (окличних і неокличних), речень з однорідними членами.

Виховувати пошану до рідної мови.

Обладнання: таблиця «Види речень за метою висловлювання», пам’ятка «Послідовність звуко-буквеного аналізу слова», підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу.

Привітання, побажання хорошого настрою.

II. Планування та мотивація навчальної діяльності.

1.   Слово вчителя.

У цій частині уроку вчитель повідомляє, що наприкінці року на учнів очікує урок-гра «Територія рідної мови», яку облаштують вони самі. У грі потрібно використати всі знання з мови, які вони отримали у початковій школі.

2.   Робота в групах «Генератори ідей».

Учні у групах проводять вправу «Мозковий штурм» для створення зон, які діти хочуть обіграти на «Території рідної мови».

III. Повторення вивченого матеріалу.

1.   Читання епіграфа до уроку.

«Любіть красу своєї мови» (Терень Масенко).

— Про красу рідної мови, про те, як необхідно до неї ставитись, писало багато діячів української культури. Прочитайте уривок з вірша Максима Рильського (вправа 426).

— Як ви розумієте вислів плекайте мову?

— Які близькі за значенням слова можна використати замість слова плекайте?

— А що означає вираз пильно й ненастанно політь бур’ян?

— Що у мові є «бур’яном»?

— Які види речень автор використав у своїх поетичних рядках? (Спонукальні і розповідні.)

2.   Каліграфічна хвилинка (за вправою 427).

— Які слова-виключення із правила вживання апострофа ви пам’ятаєте? (Святослав, святковий, тьмяний, морквяний, медвяний, цвях, мавпячий, порятунок, рясний, гарячий, буряк.)

3. Опрацювання матеріалу уроку.

1) Звуко-буквенний аналіз слів.

— Прочитайте ще раз поетичні рядки Максима Рильського. Завдання високого рівня: запишіть їх з пам’яті.

Завдання достатнього рівня: каліграфічно перепишіть з книжки.

— Зробіть звуко-буквенний аналіз виділених слів, користуючись пам’яткою Вченого Лиса на с. 198.

— Відшукайте речення з однорідними членами і підкресліть їх. Якою частиною мови вони виражені?

2) Робота зі спонукальними реченнями (вправа 428).

— Прочитайте текст. Знайдіть у ньому прислів’я.

— Якими видами речень за метою висловлювання вони записані? (Розповідними.)

— Пригадайте, що таке прислів’я, яка у нього мета. (Прислів’я — це короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, повчання.)

— Чи з усіма висновками ви згодні? (Можливо, діти звернуть увагу на те, що не лише у щасті, а й у нещасті люди часто через сильні емоції не можуть приймати розумних рішень.)

— Оскільки кожне прислів’я приховує у собі якусь думку-повчання, то його можна висловити у вигляді спонукального речення, у якому буде сказано, що треба робити або не робити. Перетворіть ці висловлювання у спонукальні речення і запишіть їх.

— Зробіть звуко-буквенний аналіз виділених слів.

IV. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з розвитку мовлення у групах (вправа 428, продовження). Учні об’єднуються у творчі групи (кількість визначає учитель).

— Ми повторили, що таке прислів’я. Тепер давайте пригадаємо, що таке приказка. (Приказка — це короткий сталий образний вислів без висновку, часто є частиною прислів’я.)

— Прочитайте текст вправи 428 і відшукайте тепер в ньому приказки. Запишіть їх.

— Визначте тип тексту і дайте йому заголовок. (Текст-міркування.)

— Поставте запитання до кожної частини тексту.

— Як можна завершити таке міркування? (Наприклад, почати словами «Слово навчило мене...».)

2. Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

— Що ви повторили на уроці?

— Що виявилося для вас несподіванкою?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 430.1. Із згенерованих ідей для уроку-гри вибрати ті, які діти хочуть втілити.

2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково вправа 430.2.

?include("$DOCUMENT_ROOT/block/list.html";?>

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити