Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік
УРОК 11 Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45)
Тема. Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45).
Мета. Закріпити здобуті знання про будову тексту; виробляти вміння поліпшувати, вдосконалювати власний текст; порівнювати художні та науково-популярні описи; розвивати відчуття краси мовного слова.
Обладнання: картки-назви типів текстів, куб, картки для творчого списування.
Хіт уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Вправа-гра «Вибирай».
На дошці або на кожній парті — картки-назви типів текстів.
— Виберіть тип тексту домашньої вправи. Доведіть свій вибір.
— Прочитайте записаний (вдосконалений) текст. Уточніть, які слова ви замінили у тексті.
III. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Кубування».
— Що називається текстом?
— З яких частин складається текст?
— Які є типи текстів?
— Яке питання можна поставити до тексту-розповіді?
— Назвіть частини тексту-міркування.
— Що таке текст-опис?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Сьогодні ми будемо вправлятись у правильному визначенні типів текстів, вдосконаленні власних текстів, будемо розрізняти їх за ознаками стилю (розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний).
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вправа-дослідження (вправа 42).
Словникова робота (з використанням таблиці «Словничок»),
Козуля (косуля, сарна) — дика коза.
— На які питання відповідають ці слова? (Хто?)
— Яка це частина мови? (Іменник, тому запишемо в колонку іменника.) Прочитайте текст і скажіть, чи є необхідність міняти абзаци місцями. Доведіть свою думку.
— Які почуття викликає цей текст?
— Який це текст і до якого стилю належить? (Художній опис.)
— Яка орфограма у словах великому, зеленому, пеньків? Доведіть, що ці слова написані правильно.
2. Творче списування.
а) Читання.
На дошці записаний текст (або на індивідуальних картках).
Їжачок
Настала зима. Тепло й затишно їжачкові.
Та ось знайшов він собі кімнату у дуплі старої липи. Тепло там і сухо. Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро й зима настане. Почав готуватись їжачок до зими. Пішов до лісу, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї кімнатки, розіслав листя, стало ще тепліше.
У лісі жив їжачок.
— Прочитайте текст, подумайте, чи правильно розташовані в ньому абзаци. Який абзац слід переставити і куди?
б) Творче списування тексту.
— Спишіть текст, правильно розташовуючи абзаци.
в) Визначення типу тексту, його зачину, основної частини і кінцівки.
г) Творче завдання (усне).
Якщо б вам запропонували удосконалити зачин і кінцівку, як би ви це зробили?
3. Вправа «Круглий стіл» (вправа 43).
Учні спочатку працюють у малих групах, а потім об'єднуються за «круглим столом» і висловлюють свої міркування.
— Прочитайте текст і з’ясуйте значення невідомих слів.
— Який це тип тексту?
— Сформулюйте його тему і головну думку.
— Попрацюйте в малих групах і побудуйте на основі цього тексту міркування «Чи можуть тварини спілкуватися?».
— Далі обговоріть цю тему за «круглим столом».
Фізкультхвилинка.
4. Вправа «Опрацюй і порівняй» (вправа 44).
— Прочитайте і з’ясуйте значення невідомих слів.
— Який з цих описів взято з енциклопедії (чи підручника), а який — зі збірки художніх творів?
— Порівняйте вживання прикметників у кожному з описів (де — в прямому, а де — в переносному значенні).
— Який із цих текстів збагачує знання, а який ще й пробуджує почуття? Чому?
5. Вправа «Перевір себе».
— Уважно послухайте текст, визначте його тип, тему і мету.
— Назвіть зачин і кінцівку. Спробуйте удосконалити їх. (Підвести учнів до думки про довершеність високохудожніх творів, які не потребують удосконалення.)
...Веснянка здивувався — невже казкові герої теж вчаться в школі? Та виявляється, в Палаці Чарівних Казок була спеціальна школа, де вчилися казкові діти. їх учили там, як поводитися в різних казкових випадках. Ілля Муромець та Котигорошко викладали силу і хоробрість. Іванко-дурник був учителем розуму та кмітливості. Капітан Врунгель — викладачем навігації, тобто науки капітанів — як водити в морі кораблі. Доброті навчала стара чарівниця з казки «Попелюшка». А сама Попелюшка показувала, як найкраще господарювати. Спортивними заняттями керував гімнаст Тібул з казки про Трьох Товстунів.
Було ще багато інших спеціальних наук, які необхідно було знати маленьким казковим героям. І треба сказати, вчилися вони всі на «відмінно». Двієчників серед них не було.
В. Нестайко. «В Країні Сонячних Зайчиків»
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
2. Контрольна робота. Діалог.
а) Мозковий штурм «Складаємо діалог».
б) Робота над діалогами.
Теми для діалогів.
✵ У книжковому магазині.
✵ Розмова по телефону (Виклик лікаря).
✵ Краплинка і травинка.
✵ Мої канікули.
✵ Знайомство.
✵ Новорічне свято (Колядування, Вертеп).
✵ На прогулянці в парку.
✵ На лижах (ковзанах, санках).
✵ Подорож весняної краплини.
✵ Зустріч із Феєю.
✵ Бесіда з татом.
✵ Метелик і Квіточка.
✵ Будяк і Троянда.
Інформація для вчителя
Рівень сформованості діалогічного мовлення в 2—4 класах рекомендується перевіряти у першому семестрі.
Перевіряються вміння: складати діалог на задану тему, використовувати формули мовленнєвого етикету, дотримуватись правил спілкування, норм літературної мови.
Обсяги утворених діалогів повинні відповідати нормам: у 2-му класі — 3-4 репліки на двох учасників розмови, в 3-му класі — 4-5 реплік, у 4-му класі — 5-6 реплік.
Уміння вести діалог оцінюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р. № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».
VII. Підсумок уроку.
— Рубрика «А що ж буде далі?». Уважно послухайте і скажіть, чи не хотіли б ви вдосконалити цей текст і як саме.
...Тільки-но закінчився карнавал, як море враз затремтіло, завирувало і взялося тисячами каламутних бульок. Риби злякано кинулися хто куди, а Вовченя вхопилося за Вовка і прикинулося камінчиком.
Став прикидатися камінчиком і Вовк, але камінчик з нього не дуже й виходив, бо скидався він таки на гарну каменюку. Добре, що Медуза встигла накрити його своєю парасолькою — дуже вчасно, бо тієї ж миті над самісінькою медузою промайнули здоровенні Акули. На щастя, вони кудись поспішали, тому нікого не помітили.
А тоді настав час прощатися.
— Вовчику і Вовченятко, не забувайте нас! Припливайте знову! — тоненько квилили рибки і махали їм услід своїми різнокольоровими плавничками.
А Морський Півник наздогнав вовчиків і подарував їм дві справжні морські перлини!..
Незабаром Вовк із синочком уже стояли на березі.
— Що я бачу! Що я бачу! — раптом вигукнуло Вовченя і показало лапкою на море.
Недалеко від берега повільно й гордо пропливав велетенський Кит. Він випустив такий високий фонтан, що здалося, ніби над маленьким острівцем прошуміла справжня гроза.
О-о, це найцікавіший день у моєму житті! сказало Вовченятко.
— О-хо-хо! — зітхнув Вовк. — Чесно кажучи, в моєму також.
М. Луговик, І. Малкович. «Вовченятко. яке запливло далеко в море»
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 25 — вправа 45.