Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 13 Види речень за метою висловлювання та інтонацією. (Вправи 50-53)

Тема. Види речень за метою висловлювання та інтонацією. (Вправи 50—53).

Мета. Повторити вивчене про речення; продовжити формувати поняття про речення за метою висловлювання (розповідні, питальні та спонукальні) та інтонацією (неокличні, окличні); виробляти вміння впізнавати ці речення в усному мовленні, знаходити їх у тексті і складати самостійно.

Обладнання: таблиця «Речення», прислів’я.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

— Діти, пригадайте, що означають поняття «мова» і «мовлення». Яке з цих понять ширше? (Мова.)

— З чого складається наше мовлення? (З речень.)

— Що таке речення? (Група слів, що виражає закінчену думку.)

— Наведіть приклад будь-якого речення. (Приклади речень.)

— Пригадайте, які бувають речення за метою висловлювання (пропонується розглянути таблицю о Речення»).

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Отож на сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчати тему «Речення». Чи вважаєте ви цю тему важливою для вивчення? (Відповіді учнів.)

Висновок. Без речень неможливе спілкування.

— Впродовж уроку ми працюватимемо, щоб це довести.

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота з таблицею «Речення».

2. Вибіркове списування (вправа 50).

а) Читання тексту вправи з урахуванням розділових знаків в кінці речень, з’ясування значень незнайомих слів.

б) Впізнавання речень за метою висловлювання.

в) Виписування речень зі звертаннями.

3.  Вправа «На науковій конференції».

Захист власних досліджень і висновків про види речень за метою висловлювання та інтонацією (з використанням таблиці підручника, с. 29, за матеріалами вправи 51).

4.  Каліграфічна хвилинка.

М мр мрі і я мрія

— Складіть слова і речення з використанням букви, буквосполучення, слова каліграфічної хвилинки.

5.  Пошукове завдання (за текстом вправи 52).

— Знайдіть і прочитайте у вправі 52 речення, в яких трапляється слово з каліграфічної хвилинки.

— Які ці речення за метою висловлювання та інтонацією?

— Доберіть влучний заголовок до тексту. Поясніть написання великої букви.

Фізкультхвилинка.

6.  Списування із завданням (вправа 52, завдання 4).

Спишіть третій абзац тексту, а також зробіть звуко-буквений аналіз виділених слів (мрія, красою).

[мрі́йа] — мрія                [красо́йу] — красою

V.  Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1.  Диктант прислів'їв та приказок із наступною самоперевіркою.

• Хвали море, а держися землі.

• 3 вогнем не жартуй, з водою не дружи і вітру не вір.

• Будьте здорові, в кого чорні брови!

• Щоб тобі добро було!

— Звірте правильність написання диктанту з записом.

— Правильно прочитайте і охарактеризуйте кожне речення за метою висловлювання та інтонацією.

2.  Творча вправа.

На дошці записані речення (або картки на кожну парту).

— Визначте вид кожного речення за метою висловлювання та інтонацією.

• Українці люблять свою землю.

• Перед їдою треба мити руки.

• За партою слід сидіти правильно.

• Люди повинні берегти рідну природу.

— Перебудуйте ці речення у спонукальні, запишіть. Прочитайте їх з окличною інтонацією і поставте відповідний знак в кінці кожного речення.

3.  Вправа для самостійної роботи (робочий зошит).

VI. Підсумок уроку.

1.  Вправа «Мозковий штурм».

— Розкажіть все, що ви знаєте про речення.

2.  Вправа «Розпізнай, перебудуй».

— Ось послухайте жарт і перебудуйте питальне речення в спонукальне.

Не розгубився

На уроці географії учитель розповідає про кліматичні умови Англії і пояснює, що в Лондоні часто бувають густі тумани. Наступного уроку викликає до карти учня, щоб той показав Лондон.

Учитель. Ну, довго ще шукатимеш?

Учень. Лондон саме в тумані, тому я його не бачу.

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 30. вправа 53.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити