Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік
УРОК 31 Чергування кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 111-115)
Тема. Чергування кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в давальному і місцевому відмінках однини. (Вправи 111 — 115).
Мета. Ознайомити учнів із випадками чергування приголосних в іменниках; виробляти навички правильного відмінювання іменників.
Обладнання: мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу.
Я всміхнуся сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхнуся квітоньці —
хай вона цвіте!
Я всміхнуся дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхнуся —
зичу їм добра!
Можна повправлятись у визначенні відмінків іменників.
II. Перевірка домашнього завдання.
— Які із порад ви найчастіше використовуєте у своєму житті?
— Прочитайте виписані словосполучення.
— Прочитайте речення, складені за фотоілюстрацією.
— Які споріднені слова до іменника розмова ви дібрали? Назвіть у них корінь.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Самостійна робота.
— Прочитайте, поясніть, спишіть. У виділених словах визначте рід, число, відмінок.
I варіант
Краше фунт розуму, ніж пуд краси.
Поганий жнець довго серпа вибирає.
II варіант
Героя народжує боротьба.
Без вітру і трава не колишеться.
2. Каліграфічна хвилинка.
г к х гкх з ц з зцс
Дуга — дузі, квітка — квітці, вільха — на вільсі
— Визначте число, рід і відмінок усіх іменників.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Ви навчились розрізняти відмінки, визначати відмінки іменників. Сьогодні розглянемо нове мовне явище, що представлене у каліграфічній хвилинці, — чергування приголосних.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправа-дослідження (вправа 111).
— Про що ви дізналися із прочитаного тексту?
— Доберіть влучний заголовок до нього.
— Чи хотілось би вам щось змінити у тексті? Чому?
— Які недоліки є в ньому? Як їх усунути?
— Випишіть виділені іменники в таблицю за зразком. Позначте закінчення.
— Спробуйте сформулювати правило про зміну кінцевих приголосних звуків основи в іменниках жіночого роду перед закінченням -і.
— Порівняйте свій висновок із правилом на с. 57.
— У яких відмінках іменників перед закінченням вживаються приголосні [г], [к], |х], а в яких — [з’], [ц’], |с’]?
— Чому тверді приголосні змінюються на м’які? (Тому що в давальному і місцевому відмінках кінцевий приголосний основи стоїть перед -і. А перед -і вживаються лише м'які або пом’якшені приголосні.)
2. Робота в парах (вправа 112).
Чергування кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням -і в іменниках чоловічого роду у місцевому відмінку однини.
3. Виконання вправи 113.
Чергування кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням -і в іменниках середнього роду у місцевому відмінку однини.
4. Висновок (правило, с. 58).
Фізкультхвилинка.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправа «Потренуймо пам’ять!» (за вправою 114).
— Прочитайте вірш. Вивчіть його напам’ять (можна в парах).
— Назвіть іменники, ужиті у місцевому відмінку однини. Поясніть чергування кінцевих приголосних основи у цих словах (можна запропонувати ще раз «порадитись» із правилом, с, 58).
— Складіть і запишіть речення з цими словами (2 на вибір).
2. Робота з прислів’ями.
— Поясніть зміст кожного прислів’я.
— Спишіть, вставивши на місці крапок потрібну букву.
— Поряд запишіть початкову форму іменників, виділіть в обох словах букви, що позначають звуки, які чергуються.
• Гостя запрошуй на поро...і.
• Хто у кожу...і, тому зима не страшна.
• Що на умі, те й на язи...і.
• Лихе по людях ходить, а не по лу...і.
Наприклад: Що на умі, те й на язиці (язик).
3. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
VII. Підсумок уроку.
Вправа «Інтерв’ю».
— Над чим ви працювали сьогодні на уроці?
— Чому треба знати про зміну приголосних перед закінченням -і в іменниках різного роду в давальному та місцевому відмінках однини?
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 57, 58 — правило, с. 58 — вправа 115 (завдання 3).