Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 34 Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини. (Вправи 121-124)

Тема. Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини. (Вправи 121—124).

Мета. Ознайомити учнів із особливостями закінчень жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини; формувати вміння пояснювати правопис закінчень іменників жіночого роду в цій формі за допомогою вивченого правила.

Обладнання: зображення зимової природи, мовний матеріал.

Хід уроку

I.  Організація класу.

Не гаймо часу, поспішаймо,

урок скоріш розпочинаймо!

II. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Мікрофон».

— Про яку пору року розповідається у тексті домашньої вправи? Доведіть свою думку.

— Які вирази вжито у переносному значенні?

— Назвіть іменники, у яких відбувається чергування голосних у корені.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

Проблемне питання.

— Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини?

— Сьогоднішній урок присвячений роботі над цим питанням, щоб ви про це знали і завжди були грамотними.

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Колективна робота з таблицею (вправа 121).

— У яких іменниках жіночого роду в родовому відмінку однини пишеться закінчення -і, а в яких -и?

— Від чого залежать закінчення таких іменників?

2. Засвоєння правила (с. 62).

3. Робота з текстом у парах (вправа 122).

а) Читання тексту і поділ його на абзаци.

б) Коротка бесіда про допомогу дорослих і дітей птахам та звірам узимку.

в) Списування тексту з дотриманням абзаців і встановленням пропущених закінчень іменників.

г) Порівняння обсягу виділених абзаців. Обговорення.

Фізкультхвилинка.

4. Робота з прислів'ями (вправа 123).

— Утворіть прислів’я і запишіть їх.

— Як ви їх розумієте?

— Утворіть іменники в родовому відмінку однини від виділених слів і визначте їх закінчення.

5. Творчий диктант.

— Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.

Держава, земля, телеграма, Оксана, миша, береза, задача, праця, хвиля, роса, книжка, неділя, волошка, пшениця.

— Доберіть спільнокореневі слова до слова хвиля.

6. Каліграфічна хвилинка.

X х Хх хв ля хвиля

Тиша в морі... Ледве-ледве колихав море хвилі (Леся Українка).

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

2. Розвиток мовлення.

— Складіть усний твір за поданим початком, використовуючи іменники в родовому відмінку однини.

Був морозний ранок. Навколо тиша. І раптом у нашу шибку хтось постукав: «Тук-тук! Тук-тук!». Я побачив (побачила) у вікні синичку... (Використовуються зображення зимової природи.)

VI. Підсумок уроку.

1. Продовження речень.

— У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -і після ... . Наприклад: ... .

— У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -и після ... . Наприклад: ... .

2. Гра «Піймай іменник у родовому відмінку однини».

У Марічки, у сестрички

засмутилось кругле личко:

повернулася із річки,

а в косі немає стрічки.

Біля вільхи, край дороги

не знайшла, втомила ноги.

Сльози бризнули в Марічки:

«Як же буду я без стрічки?»

VII.   Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 62 — правило, с. 63 — вправа 124.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити