Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 36 Контрольна робота: письмовий переказ

Тема. Контрольна робота: письмовий переказ.

Мета. Перевірити вміння переказувати тексти розповідного й описовою типу; будувати зв'язні висловлювання на задану тему; викладати матеріал логічно, послідовно; дотримуватися норм літературної мови, вдало користуючись її лексичним та граматичним багатством.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Письмовий переказ.

1. Інформація для вчителя.

Писемне мовлення перевіряється в 3—4 класах.

Письмовий переказ проводиться в 3 класі у кінці навчального року і в 4 класі — наприкінці першого семестру, письмовий твір — у кінці 4 класу.

Рекомендовані обсяги текстів для переказів: у 2 класі 40—50 слів, у 3 класі — 50—70 слів, у 4 класі — 70—100 слів; обсяги учнівських творів: у 2 класі — близько 40 слів, у 3 класі — близько 60 слів, у 4 класі — 60-80 слів.

За усне висловлювання (переказ, твір) доцільно ставити одну оцінку — за зміст.

Вимоги до оцінювання грамотності письмового переказу і твору такі самі, як до оцінювання диктанту. Оцінювання змісту монологічного зв’язного висловлення здійснюється за вимогами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р. № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» (Інструктивно-методичний матеріал щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх закладів// «Початкова освіта» № 4 (724) лютий 2014, с. 28—31).

2. Тексти для письмового переказу.

Звірі дякують лікарям за поміч

У свійського слона дуже заболіли очі, так що він зовсім не міг дивитися. Тоді хазяїн покликав до слона лікаря. Лікар подивився на хворі слонові очі і сказав, що їх треба закрапати чимось таким, від чого слонові дуже боляче буде. Господар звелів слонові лягти, і тоді лікар закрапав йому одне око. Слон страшно заревів, бо від ліків йому було дуже боляче. Але ж згодом він став на те око трохи бачити. Наступного дня лікар прийшов закрапати друге око. Думали, що буде морока зі слоном, що не даватиметься він. Але вийшло, що помилилися. Слон покірно ліг набік і дозволив лікареві робити з оком усе, що треба було. Тільки зітхнув тяжко. Коли все скінчилося, слон почав робити хоботом такі рухи, ніби дякував лікареві. (105 слів)

За Б. Грінченком

Два озера

Найбільше озеро у світі — Каспійське. Воно таке велике, що його називають морем. На великій глибині його знайдено нафту. Для добування її далеко від берегів збудували штучні острови, а на них — бурові вишки.

Найглибше озеро на земній кулі — Байкал. Його оточують високі гори. З них стікають сотні річок і струмків, і всі вони впадають у Байкал. Багато води приносять вони в озеро, а вода в ньому стоїть на тому самому рівні. Із Байкалу витікає лише одна річка — дуже швидка Ангара. (81 слово)

Соловей

Соловей — одна з найпоширеніших у нас співучих пташок. Все пір'ячко у неї одноманітного бурого кольору, а на животику — світліше і переходить у білий колір.

Соловей живиться тільки комахами. Тому на зиму він відлітає в теплі краї. Навесні солов’ї повертаються на батьківщину саме тоді, коли дерева і кущі одягають своє зелене вбрання. Солов’ї відшукують свої старі гнізда і починають співати.

У глухих лісах солов’ї не тримаються. Вони живуть на узліссях, на берегах річок, у садових кущах, квітниках, де ростуть троянди.

У всьому світі немає іншої пташки, яка б співала краще від солов’я. (92 слова)

Лісові сторожі

Усе бачать, усе чують розумні ворони. Тому їх називають пильними лісовими сторожами.

Ось із здобиччю в зубах біжить лісом вовк. Побачили вовка гострі на око ворони, закружляли над розбійником, закричали на все вороняче горло. Почув цей гвалт вовк. Вуха прищулив, хутчіше подався до свого лігва.

На березі лісового озера помітили ворони лисицю. Тихесенько крадеться вона до нори. Знову закричали ворони на увесь ліс. Злякалася, сховалася у темному лісі лисиця. Знає, що пильні лісові сторожі не дадуть їй розоряти гнізда. (81 слово)

За І. Сокаловим-Микитовим

Вухань

Одного разу ми простували на лижах у глиб лісу. Враз перед нами з’явився заєць. Зупинився, озирнувся і зник за кущами ліщини. Повертаємо й собі. Захотілося глянути, куди ж чкурнув вухань. Дивно. Звірок чомусь не тікає. Наче йому приємно прогулюватися з нами засніженим лісом.

Та ось нам стає зрозуміла його поведінка. Віддалік у кущах майнула вогниста пляма й одразу ж зникла. Так ось чому неборака від нас не тікає! За ним женеться лисиця. Либонь, уже давно. Видно, що заєць стомився. Побачив людей і пристав до них. (85 слів)

З газети

ІІІ. Збір зошитів.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити