Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 40-41 Урок розвитку мовлення. Правопис закінчень іменників у множині. Контрольна робота: аудіювання. Г. Вієру «Найкращі квіти». (Вправи 141-146)

Тема. Правопис закінчень іменників у множині. Контрольна робота: аудіювання. Г. Вієру «Найкращі квіти». (Вправи 141 — 146).

Мета. Ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині: удосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мислення дітей, уміння узагальнювати: виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання: мовний матеріал, малюнки звірів і птахів (до вправи 144), малюнок білки.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

— Прочитайте прислів’я. Яке з них найбільше вам подобається? Чому?

— Поясніть правопис закінчень іменників удвох прислів’ях (на вибір).

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Робота в групах (або за варіантами).

Завдання 1.

Впізнати прислів’я за двома словами.

Записати складені прислів’я.

Завдання 2.

Записати прислів’я і визначити відмінки іменників.

Перша група

Посієш — пожнеш. Годує — марнує.

Згадай йому про роботу, а у нього голова болить. Щастя людини в праці.

Друга група

Труда — плода. Калачі — печі.

Без охоти нема роботи. Під лежачий камінь вода не тече.

Третя група

Не одежа, а діла. Діло — сміло.

Людина славна своєю працею. Без роботи день роком стає.

— Пригадайте, як змінюються іменники. (За числами і відмінками.)

2. Гра «Ти — мені, я — тобі» (в парах).

Один учень називає іменник в однині, а інший називає форму множини і навпаки.

3. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні всі наші вправи будуть спрямовані на те, щоб ви навчилися відмінювати іменники у множині і виробляти навички правопису відмінкових закінчень іменників у множині.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота із загадками.

• Ось, малята, дуже просто,

склав я загадку легку:

круть направо — прошу в гості,

круть наліво — на замку.

Є відгадка — не мовчи,

а кажи, що це ... (ключі).

• Два тікає, два доганяє,

а один одного не дожене. (Колеса)

• Два брати через гору живуть,

а ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі)

• Один «плід» ми їли.

Вчотирьох за стіл сідали,

ледве-ледве подолали,

півгодини смакували,

розстебнули пояски,

ще й залишились скибки.

Щоб не було дивини — скажи: їли ... (кавуни).

— У якому числі вжито іменники-відгадки?

2. Поетична хвилинка (вправа 141).

— Прочитайте вірш, з’ясуйте значення невідомих слів.

— Доберіть до вірша заголовок.

— Які іменник вжито в однині, а які — в множині?

— Іменники, вжиті в однині, поставте у форму множини.

3. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 142).

а) Розгляд таблиць відмінювання іменників у множині.

б) Бесіда за матеріалом вправи.

— Як побудована таблиця?

— Порівняйте відмінкові закінчення іменників, що належать до різних груп відмінювання. Який висновок можна зробити?

— У яких відмінках закінчення іменників збігаються?

— Про що це свідчить?

— В одному чи в різних відмінках стоїть іменник дівчина в цих реченнях?

• На подвір’ї школи ми побачили дівчат.

• Біля дівчат стояли хлопчики і розмовляли з ними.

— Як ми розрізняємо родовий і знахідний відмінки іменників жіночого роду на -а (-я) у множині?

— А як розрізняємо іменники, що означають назви неістот, у називному і знахідному відмінках множини? Наприклад: Гаї шумлять. Ми проїжджали повз зелені гаї. (Форми іменників-назв неістот можна розрізняти за їх роллю в реченні.)

Фізкультхвилинка.

4. Творче списування (вправа 143).

— Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.

— Спишіть текст, змінивши форму однини виділених іменників і пов’язаних із ними слів на форму множини.

— Визначте у кожному реченні граматичну основу і підкресліть її.

5. Визначення особливостей форм іменників у родовому відмінку множини (за вправою 144).

Використовуються малюнки звірів і птахів.

а) Опрацювання правила (с. 75) як висновку попередньої вправи.

б) «Обмін думками» (завдання 3).

— Розкажіть про свої враження від побаченого у зоопарку. Вживайте у розповіді іменники у родовому відмінку множини.

6. Тренувальна вправа (вправа 145).

— Спишіть текст, поставивши іменники в потрібному відмінку.

— Визначте відмінки виділених іменників. Доведіть правильність вибору.

7. Рубрика «Слово про слово».

При́хисток — притулок, схованка.

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

2. Творчий диктант.

— Запишіть речення, змінюючи в іменниках форму однини на форму множини та ставлячи їх у відповідний відмінок.

Скарбничка білки

В одному зі своїх (гніздо) білка робить склад. Тут вона запасає лісові (горішок, шишка).

Любить білочка ласувати й (грибочок). Вона збирає (маслюк та підберезник), насаджує їх на (гілка) і сушить. Взимку білка стрибатиме по (гілка дерево) та буде (грибочок) їсти.

— Визначте відмінки іменників у множині.

3. Вправа «Відгадай, провідміняй» (усно).

— Відгадайте загадки, а слова-відгадки провідміняйте.

•   Червоні, солодкі, пахучі, ростуть низько,

до землі близько. (Суниці)

• Дві зірки весь світ бачать. (Очі)

• Що це? Що це? — всі кричать. —

Білі мухи он летять. (Сніжинки)

• Всі в блакитнім піджаку, в рожевій сорочці.

В нас зимою у садку гуляють, як гості. (Снігурі)

4. Робота з прислів’ями.

— Поясніть зміст кожного прислів’я.

Батьківщину бережи від ворог... . Більше діла, менше сл... . Щастя дає друз..., нещастя їх вивіряє. Шануй своїх батьк... . Нема ріки без берег..., героя — без народу.

— Спишіть. Замість крапок допишіть закінчення.

— Визначте число, рід, відмінок цих іменників.

5. Перевірка аудіативних умінь.

Найкращі квіти

Завтра в мами день народження. Дмитро хоче подарувати їй щонайкращі квіти. Але хто знає, які з них найкращі?

— Піду-но я до бджілки, — сам собі сказав Дмитро, — адже вона всі квіти знає.

Прокинувся він рано-раненько, щоб застати бджілку вдома. А вона вже сиділа на квіточці рум’янку перед своєю хатою і вмивалася крапелькою роси.

— Ходімо шукати найкращі квіти!

Бджілка підвела очі й сердито глянула на нього. Не дуже їй сподобалося оте «ходімо». Чому «ходімо», а не «прошу, будь-ласка»?

Дмитро подумав, що бджілка не хоче брати його з собою, й додав: — Квіти для моєї мами!

— Гаразд! Ходімо зі мною, — коротко відповіла бджілка, бо вона звикла більше робити діло, а не балакати.

У полі бджілка сіла на велику, пишну блакитну квітку.

Дмитро сказав: — Оце найкраща квітка?

— Не знаю. Зараз побачимо, — відповіла йому бджілка, пірнаючи у чашечку квітки. Але одразу ж виринула назад: — Це не найкраща!

І вони обоє рушили далі. Дорогою їм трапилось кілька жовтих квіток. Бджілка знову пірнула всередину однієї, затрималася там трохи довше. Коли вона з’явилася, її вусики були запорошені жовтим пилком.

— Оця квітка гарна! — сказала бджілка.

    — Гарна?— здивувався Дмитро. — Але ж та, голуба, була пишніша! І більша! Краса не зовні, — пояснила йому бджілка, — а всередині.

І вона пірнула в іншу квітку, таку саму жовту й таку саму маленьку.

— У цих квітках багато меду, — сказала бджілка. — Тому вони й гарні. Дмитро лизнув квітку. Вона була солодка, як мед. Хлопчик зірвав кілька жовтих квіточок, далі інших — теж гарних, на які йому вказала бджілка. Потім водила його бджілка вздовж і впоперек по діброві, всіяній квітами.

«У мене вже ноги підкошуються від утоми, — думав Дмитро. — Зате я несу мамі найкращі квіти».

Наступного дня Дмитро простягнув мамі букет квітів і багато-багато разів поцілував її в очі, в чоло, у щоки. Радісна мама й собі цілувала його в очі, в чоло, в шоки.

— Ти приніс мені найкращі квіти, синку!

— Звідки ж ти знаєш, мамо, що вони найкращі?

     — Вони найкращі, бо ти сам трудився, збирав і ніс їх здалеку, з поля.

У школі Дмитро розказав дітям, що медунка та інші польові квіти, які він зібрав для мами, — найкращі в світі. (350 слів)

Григоре Вієру

Тестові завдання

1.   До якого свята готувався Дмитро?

а) До Дня матері;                                 в) до свята весни;

б) до дня народження своєї мами; г) до Івана Купала.

2.    Що він хотів подарувати мамі?

а) Книгу; в) сувенір;

б) найкращі квіти;                  г) мандрівку в гори.

3.    У кого хлопчик попросив поради?

а) У батька;                             в) у бджілки;

б) у дерев;                              г)  у бабусі.

4.    Які квіти бджілка вважала найкращими?

а) Пишні;                                 в) ті, в яких багато меду;

б) великі;                            г) лугові.

5.    Де шукав Дмитро квіти для мами?

а) У магазині;                          в) у полі, діброві;

б) на ринку;                         г) у вазі.

6.    Чому мама сказала, що син приніс їй найкращі квіти?

а) Бо вони дорогі;                    в) бо син збирав їх власноруч;

б) бо вони розкішні;                 г)  бо їх багато.

Інформація для вчителя

Аудіювання

(слухання і розуміння прослуханого)

Перевірка аудіативних умінь здійснюється фронтально у 4 класі у кінні кожного семестру.

Перевіряються вміння:

— розуміти фактичний зміст;

— причиново-наслідкові зв’язки;

— основну думку висловлювання, образний вислів.

Для перевірки використовується незнайомий текст художнього стилю і запитання з варіантами відповідей.

Обсяги текстів у 4-му класі — 320-400 слів.

У 4-му класі пропонується 6 запитань з чотирма варіантами відповідей на кожне.

Оцінювання. У 4-му класі за кожну правильну відповідь на запитання учень одержує 2 бали (Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28 січня 2014 р. № 1/9 — 74. Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів).

VI. Підсумок уроку.

Питання-жарт.

— Як правильно: у рибів нема зубів чи у риб нема зуб?

VII. Повідомлення домашньою завдання з попереднім інструктажем.

С. 75 — правило, с. 76 — вправа 146.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити