Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 46  Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні. Спостереження за формами прикметників найвищого ступеня (без терміна, практично). (Вправи 163-167)

Тема. Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні. Спостереження за формами прикметників найвищого ступеня (без терміна, практично). (Вправи 163—167).

Мета. Вчити школярів добирати прикметники для найточнішого вираження думки: показати роль прикметників найвищого ступеня у мовленні.

Обладнання: книги В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці», прислів’я, мовний матеріал.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Крісло автора».

Діти зачитують власні розповіді про дятла.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вибірковий диктант.

— Випишіть прикметники у стовпчик. (Вчитель читає уривок з повісті-казки «В Країні Місячних Зайчиків» із книги В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці».)

...Сьогодні вранці Нуся була не в настрої. Бо наснився їй сон — дивний і тривожний... Буцімто стоїть вона вночі у страшному темному лісі. Поряд з нею маленький дідок, осяяний місячним сяйвом, що пробивається крізь віти. Дідок у червоному крислатому капелюсі, на ногах чоботи з високими халявами. І сорочка-вишиванка біла. І борода, й вуса сиві. Тому й видно його добре у темному лісі, хоч місячне сяйво осяває лише червоний капелюх...

— До кожного прикметника доберіть іменник (можна використати іменники з казки або дібрати інші).

2. Каліграфічна хвилинка.

Кк Дд Шш кр до шл жк ще

Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

— Як ви розумієте зміст цього прислів’я?

— Знайдіть у прислів’ї прикметники. З якими іменниками вони зв’язані? (Добра стежка, поганий шлях.)

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над прикметником і вчитимемось добирати прикметники для найточнішого вираження думки.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Рубрика «Слово про слово».

Клу́ня — будівля для зберігання снопів, сіна, полови та для обмолочування врожаю.

Вирина́ють — з’являються.

2. Робота в парах (вправа 164).

— Прочитайте текст. Оберіть з довідки найвлучніші прикметники за змістом.

— Спишіть текст. Обміняйтеся зошитами для взаємоперевірки.

— Поясніть орфограми у словах із пропущеними буквами.

3. Фонетично-орфографічна хвилинка (за вправою 165).

— Прочитайте вірш і назвіть у ньому прикметники.

— Які з них мають префікси?

— Простежте, як утворився прикметник найкращий.

— Спробуйте пояснити, як утворилися прикметники.

Найспритніший: спритний — спритніший — найспритніший.

Найясніший: ясний — ясніший — найясніший.

— Правильно вимовляйте і пишіть слова, подані у таблиці на с. 104. Складіть речення із цими словами.

Вчитель повинен зазначити, що такі форми прикметників характерні для української мови і вживати замість них сполучення слів «самі кращі» або інші — неправильно.

4. Самостійна робота (за вправою 166).

а) Ознайомлення з текстом і завданнями вправи.

б) Списування тексту.

— Підкресліть прикметники хвилястою лінією, а пов’язані з ними іменники — прямою.

— Визначте число прикметників, а в однині — ще й рід.

в) Висловлення почуттів від тексту вправи.

г) Самостійне опрацювання правила про утворення прикметників найвищою ступеня (с. 86).

5. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VI. Підсумок уроку.

1. Мозковий штурм.

— Розкажіть все, що ви знаєте про прикметник.

2. Гра «Перетвори прикметник на іменник».

Радий, тихий, сумний, хоробрий, добрий, зелений, залізний, пташиний.

— Назвіть рід прикметників.

— Назвіть рід утворених іменників.

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 86 — правило, с. 87 — вправа 167.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити