Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік
УРОК 46 Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні. Спостереження за формами прикметників найвищого ступеня (без терміна, практично). (Вправи 163-167)
Тема. Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні. Спостереження за формами прикметників найвищого ступеня (без терміна, практично). (Вправи 163—167).
Мета. Вчити школярів добирати прикметники для найточнішого вираження думки: показати роль прикметників найвищого ступеня у мовленні.
Обладнання: книги В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці», прислів’я, мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Вправа «Крісло автора».
Діти зачитують власні розповіді про дятла.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вибірковий диктант.
— Випишіть прикметники у стовпчик. (Вчитель читає уривок з повісті-казки «В Країні Місячних Зайчиків» із книги В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці».)
...Сьогодні вранці Нуся була не в настрої. Бо наснився їй сон — дивний і тривожний... Буцімто стоїть вона вночі у страшному темному лісі. Поряд з нею маленький дідок, осяяний місячним сяйвом, що пробивається крізь віти. Дідок у червоному крислатому капелюсі, на ногах чоботи з високими халявами. І сорочка-вишиванка біла. І борода, й вуса сиві. Тому й видно його добре у темному лісі, хоч місячне сяйво осяває лише червоний капелюх...
— До кожного прикметника доберіть іменник (можна використати іменники з казки або дібрати інші).
2. Каліграфічна хвилинка.
Кк Дд Шш кр до шл жк ще
Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
— Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
— Знайдіть у прислів’ї прикметники. З якими іменниками вони зв’язані? (Добра стежка, поганий шлях.)
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
— На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над прикметником і вчитимемось добирати прикметники для найточнішого вираження думки.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Рубрика «Слово про слово».
Клу́ня — будівля для зберігання снопів, сіна, полови та для обмолочування врожаю.
Вирина́ють — з’являються.
2. Робота в парах (вправа 164).
— Прочитайте текст. Оберіть з довідки найвлучніші прикметники за змістом.
— Спишіть текст. Обміняйтеся зошитами для взаємоперевірки.
— Поясніть орфограми у словах із пропущеними буквами.
3. Фонетично-орфографічна хвилинка (за вправою 165).
— Прочитайте вірш і назвіть у ньому прикметники.
— Які з них мають префікси?
— Простежте, як утворився прикметник найкращий.
— Спробуйте пояснити, як утворилися прикметники.
Найспритніший: спритний — спритніший — найспритніший.
Найясніший: ясний — ясніший — найясніший.
— Правильно вимовляйте і пишіть слова, подані у таблиці на с. 104. Складіть речення із цими словами.
Вчитель повинен зазначити, що такі форми прикметників характерні для української мови і вживати замість них сполучення слів «самі кращі» або інші — неправильно.
4. Самостійна робота (за вправою 166).
а) Ознайомлення з текстом і завданнями вправи.
б) Списування тексту.
— Підкресліть прикметники хвилястою лінією, а пов’язані з ними іменники — прямою.
— Визначте число прикметників, а в однині — ще й рід.
в) Висловлення почуттів від тексту вправи.
г) Самостійне опрацювання правила про утворення прикметників найвищою ступеня (с. 86).
5. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
1. Мозковий штурм.
— Розкажіть все, що ви знаєте про прикметник.
2. Гра «Перетвори прикметник на іменник».
Радий, тихий, сумний, хоробрий, добрий, зелений, залізний, пташиний.
— Назвіть рід прикметників.
— Назвіть рід утворених іменників.
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 86 — правило, с. 87 — вправа 167.