Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 50 Контрольна робота: диктант

Тема. Контрольна робота: диктант.

Мета. Перевірити вміння учнів правильно писати слова на вивчені орфограми та словникові слова, визначені для запам'ятовування; правильноставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Інформація для вчителя (див. урок 14).

III. Диктант.

Перед написанням диктанту з’ясовувати значення невідомих слів.

Як дерева зимують

Немов зачарований, стоїть зимовий ліс. Кремезні дуби в рудих шоломах наче витязі у дозорі. Сосни хвацько збили набік білі берети. Кутаються у м’які пухнасті накидки ялини. На галявині берізки збилися в гурт і тремтять від холоду. Переливається під променями скупого сонця сніг.

Як же зимують дерева? Сам по собі мороз їм не страшний. Головна небезпека для дерев — висихання. Природа подбала про їх захист. Поверхня стовбура вкрита особливим водонепроникним шаром.

Принишк зимовий ліс. Та життя триває. Йде активна підготовка до нового буяння зелені. (85 слів)

Сойка

Якщо вам доведеться побачити сойку, зверніть увагу на її забарвлення. Воно дуже красиве. Наче увібрало в себе блакить неба з легкими хмаринками й осінній колір листу. У сойки коричнева спина і боки, а на крилах яскраве голубе пір'я, що дуже нагадує волошки. Сойка добре імітує крики домашніх тварин собаки та кішки, квакання жаби, кування зозулі, скрип дерева тощо. Так вона відлякує своїх ворогів. Саме через це дехто з нас її недолюблює. А дарма! Сойка — корисна пташка. Вона знищує хрущів, жуків, мишей. (82 слова)

У ведмежому лігві

Ранньої зими, коли тільки випаде сніг, залягають у свої лігва ведмеді. Старанно і вміло в лісовій глушині лаштують вони ці зимові барлоги. М’якою запашною хвоєю, корою молодих ялинок, сухим лісовим мохом ведмеді вистилають своє житло. Як тільки цюкнуть у лісі морози, засинають у барлогах ведмеді. Пізньої зими народжуються у ведмедиць маленькі сліпі ведмежата. Тільки у велику відлигу ведмідь прокидається. Вигляне з лігва, подивиться на зимовий ліс — і знову спати. (73 слова)

І. Соколов-Микитов

Хліб

Який шлях пройшов хліб до твого столу? Хлібороби відібрали краще зерно і посіяли його. Затримували сніг на полях. Удобрювали землю добривами. До жнив готували могутні і розумні машини. У жнива комбайни зберуть і обмолотять хліб. Грузовики відвезуть зерно на елеватори. А з елеваторів зерно завозять на млин. Там з нього роблять борошно. Борошно потрапить на хлібозавод. Спритні машини замісять тісто. З тіста спечуть запашні паляниці й буханці. їжте на здоров'я! Бережіть хліб! (75 слів)

О. Кравець

IV. Збір зошитів.

V. Підсумок уроку.

— Що складного було у написанні диктанту?

УРОК 51 Аналіз контрольної роботи. Відмінювання прикметників (таблиця відмінювання) в однині і множині. (Вправи 174-178)

Тема. Аналіз контрольної роботи. Відмінювання прикметників (таблиця відмінювання) в однині і множині. (Вправи 174—178).

Мета. Ознайомити учнів з відмінюванням прикметників в однині та множині, з прийомами розпізнавання відмінка прикметників; розвивати уміння зіставляти мовні явища (прикметники з основою на твердий і м’який приголосний); виховувати повагу і шану до рідної мови та рідної землі.

Обладнання: загадки, прислів’я, казка, малюнки природи рідного краю.

Хід уроку

I. Організація класу.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

в країну відому, в країну чудову,

що нас так чекає й збагачує мову.

II. Аналіз контрольної роботи (диктанту).

Вчитель повідомляє результати виконаної роботи.

Відзначає учнів, які не зробили жодної помилки в роботі, і дає їм індивідуальні завдання (картки) для самостійної роботи.

Усі інші діти під керівництвом учителя аналізують допущені помилки і виконують роботу над помилками.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

Наче лицарі казкові,

вірно служать рідній мові:

так слова єднати вміють,

що усі їх розуміють. (Відмінки)

— Ви правильно здогадались, що на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися відмінювати прикметники.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Зорово-слуховий диктант (за текстом вправи 174).

Учні читають текст у підручнику, звертають увагу на слова з орфограмами та на розділові знаки, а потім текст закривають і записують його під диктування вчителя без коментування.

— Відшукайте у тексті прикметники, позначте їхні закінчення. (Перший, білі, радісна, першим, нові.)

Проблемне питання.

— Чому закінчення різні? Від чого вони залежать? (Слова стоять у різних відмінках.)

Визначте відмінки іменників, з якими зв’язані ці прикметники (сніг, обнови, дітвора, снігом, розваги), і за ними дізнайтесь відмінки прикметників.

2. Робота з таблицями відмінювання прикметників (вправи 175).

— Порівняйте відмінкові закінчення прикметників чоловічого і середнього роду, чоловічого, середнього і жіночого роду.

— Зверніть увагу на особливості відмінювання прикметників чоловічого роду в знахідному відмінку.

3. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 176).

— Пригадайте, на які дві групи поділяються прикметники залежно від кінцевого приголосного основи. (Тверду і м’яку.)

— Виконайте вправу 176 за варіантами:

1 варіант — виписати прикметники твердої групи;

2 варіант — виписати прикметники м’якої групи.

— Перевірте, чи в таблицях підручника прикметники так само поділені на дві групи залежно від кінцевого приголосного основи.

4. Засвоєння теоретичного матеріалу, с. 93.

Фізкультхвилинка.

5. Робота в парах (вправа 177).

а) Відмінювання прикметників могутній, дужий, щире, синя.

б) Колективне складання таблиці відмінкових закінчень прикметників із взаємоперевіркою.

— Складіть таблицю відмінкових закінчень прикметників чоловічого роду в однині.

Назвіть відмінки прикметників, у яких перед закінченням ставиться знак м’якшення. З чим це пов’язано?

V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Робота з прислів'ями (записані на дошці).

• Добра праця ніколи не пропаде.

• Згаяного часу і конем не здоженеш.

• На чорній землі білий хліб родить.

• Весняний день рік годує.

— Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів’я.

— Знайдіть у прислів’ях прикметники і спробуйте визначити їх відмінки. Як ви міркуєте?

2. Робота з казкою.

— Послухайте казку. Поставте прикметники у потрібну за змістом форму. Пташку спіймали і посадили в клітку. Опинившись у полоні, вона день і ніч повторювала: батьківщина, батьківщина, батьківщина. Хазяїн пташки подумав: «Що ж у неї за батьківщина? Де вона? Мабуть, це якийсь прекрасний квітучий край, де (райський) дерева й (райський) птахи. Дай-но випущу я пташку на волю й подивлюсь, куди вона полетить. Вона мені покаже шлях до тієї (незвичайний) країни».

Хазяїн відчинив золоту клітку, і пташка випурхнула. Вона відлетіла десять кроків і сіла на кущ терну, що ріс серед голого каміння. Між колючих гілок цього куща було її кубельце.

Расул Гамзатов

— Сформулюйте основну думку казки.

— Спробуйте визначити відмінки прикметників у другому абзаці казки.

3. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VI. Підсумок уроку.

— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Від чого залежать закінчення прикметників в однині?

— Які закінчення мають прикметники з основою на твердий приголосний у називному відмінку однини, а які — з основою на м’який приголосний? Як визначити відмінок прикметника в реченні?

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 93 — правило, вправа 178.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити