Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 58  Форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду. (Вправи 202-205)

Тема. Форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду. (Вправи 202-205).

Мета. Вчити учнів розрізняти в реченнях форми прикметників жіночого роду в давальному і місцевому відмінках, правильно вимовляти і писати ці форми; закріплювати навички визначати відмінок прикметників; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до народних звичаїв і традицій.

Обладнання: мовний матеріал, загадки, зразки новорічних листівок.

Хід уроку

I.  Організація класу.

II. Перевірка домашньою завдання.

Інтерв’ю за матеріалами вправи 201.

— У якому відмінку вжиті у вправі прикметники з іменниками? (Місцевий і давальний відмінки.)

— Якого роду всі ці прикметники? (Жіночого роду.)

— Прочитайте складені речення.

— Чи збереглась у реченнях форма словосполучень, як у вправі?

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Отже, основним завданням уроку є дослідження закінчень прикметників жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Гра «Впізнай предмет».

• Високий, могутній, широкий, гіллястий —... (дуб).

• Білокора, висока, струнка, кучерява —... (береза).

• Червоне, смачне, кругле, кислувате —... (яблуко).

• Мелодійна, народна, весела, дзвінка —... (пісня).

• Яскраве, сліпуче, гаряче, літнє —... (сонце).

— Визначте (виберіть) рядки, у яких є прикметники жіночого роду.

— Поставте ці прикметники спочатку у давальному, а потім у місцевому відмінку однини. Зверніть увагу на закінчення прикметників.

2. Каліграфічна хвилинка.

Дд Дд др руж б ба дружба

Дружній череді вовк не страшний.

— Як ви розумієте це прислів’я?

— Доберіть спільнокореневі слова до слова дружня.

— У якому роді і відмінку вжито прикметник дружній?

3. Виведення правила.

а) Колективна робота над вправою 202.

б) Виведення висновку та зіставлення його з правилом і табличкою «Порівняй» (с. 103).

Звертається увага на те, що правильно вимовляти і записувати кінцевий приголосний звук основи прикметників разом із закінченнями допомагає поставлене граматичне питання: якій? у якій? (добрій людині, у вологій землі). Розрізняють форми прикметників також за наявністю у місцевому відмінку прийменників і відсутністю їх у давальному відмінку.

Фізкультхвилинка.

4. Тренувальна вправа (вправа 203).

— Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.

— Визначте відмінки прикметників.

— Підкресліть головні члени у четвертому реченні.

5. Творчий диктант.

— Запишіть подані сполучення прикметників з іменниками у давальному відмінку однини.

Зелена трава, рідна сестра, смішна історія, міцна дружба, гілляста липа.

— Запишіть ці прикметники з іменниками у місцевому відмінку однини. Лісова галявина, сонячна країна, весела мелодія, народна пісня, захоплююча книжка.

6. Робота над текстом (за вправою 204).

а) Читання тексту і визначення його типу.

б) Словникова робота.

в) Пояснення рол і прикметників у поданому тексті.

г) Списування тексту і визначення відмінків прикметників.

Різдво — християнське свято народження Христа, що відзначається 7 січня.

Хай за вікном хуртеча злиться,

а нам співати і радіти.

Горить ялинка у світлиці.

— З Різдвом Христовим, любі діти!

Дніпро обняв дзвінкі Карпати,

а в хаті вже — кутя і сіно.

Дозвольте заколядувати:

— З Різдвом Христовим, Україно!

Й. Струцюк

7. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

8. Гра «Новий рік» (за віршем Р. Скачко).

— Впізнайте у запитаннях прикметник жіночого роду однини, вжитий у давальному відмінку.

Учитель.           

— Хто ступає на поріг,

не обтрушуючи сніг?

Діти.                 

— Новий рік!

Учитель.

— Хто несе веселий сміх,

розсипаючи на всіх?

Діти.

— Новий рік!

Учитель.

— Для дорослих і малих

хто гостинці приберіг?

Діти.                 

— Новий рік!

Учитель.

— А прикрашеній сосні

подарує хто пісні?

Діти.                 

— Новий рік!

Учитель.

— Аж до ранньої зорі

зустрічають ліхтарі.

Діти.

— Новий рік!

Учитель.

— Сумувати з ним не смій,

бо для кожного — він свій.

Діти.                 

— Новий рік!

V. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

— Яку частину мови ми тепер вивчаємо?

— Як розрізняти форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду?

2. Гра «Загадковий калейдоскоп».

— Відгадайте загадки.

— Відшукайте у текстах загадок прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.

• У зеленій траві зійшло,

усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

і за вітром полетіло. (Кульбаба)

• Я росла в земляній темниці,

як зросла — взяли в світлиці.

З мене шкуру всі деруть,

мене варять, мене труть. (Картопля)

• Бідовий хлопчина

в теплій сорочині

по дворах стрибає,

крихти збирає. (Горобець)

• У зеленім кожушку,

в кістяній сорочечці

я росту собі в ліску,

всім зірвати хочеться. (Горіх)

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

1. Розгляд виставки вітальних новорічних листівок.

2. Проблемне читання.

— Кому ви посилаєте вітальну листівку в конверті?

— Від кого отримуєте поштові листівки-привітання?

— Хто віддає перевагу електронним повідомленням? Чому?

— Домашнє завдання: с. 103 — правило, с. 104 — вправа 205.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити