Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 59 Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209)

Тема. Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209).

Мета. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання прикметників у множині; виробляти навички правопису закінчень прикметників у називному відмінку множини; виховувати любов до живої природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: малюнки-розмальовки: чорнобривці (додаток 10), калина (додаток 11), соняшник (додаток 12), кольорові ілюстрації квітів: волошки, сокирки, безсмертника, медуниці, звіробою, материнки (до вправи 208).

Хід уроку

I.  Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Крісло автора».

Учні читають складені новорічні привітання своїм друзям і близьким, скориставшись словами і словосполученнями з довідки.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Інтерв'ю за темою «Прикметник».

— З чого складається наше мовлення? (З речень.)

— З чого складаються речення? (Зі снів.)

— На скільки частин мови поділено всі слова української мови? (На 10 частин мови.)

— Яку частину мови ми зараз вивчаємо? (Прикметник.)

— Яка частина мови називається прикметником?

— Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні? (Вживання прикметників робить наше мовлення багатшим, милозвучнішим, емоційно насиченим.)

— Як змінюються прикметники? (За числами, відмінками, а в однині — і за родами.)

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Усі наші завдання сьогоднішнього уроку будуть спрямовані на відмінювання прикметників у множині.

V. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.

1. Колективне виконання вправи 206.

а) Ознайомлення і виконання першого завдання вправи.

— Спишіть подані сполучення прикметників з іменниками у стовпчик, поставте їх у множині і запишіть через риску.

Державний прапор — державні прапори,

мирна угода — мирні угоди,

дружня зустріч — дружні зустрічі,

складна задача — складні задачі,

прикра помилка — прикрі помилки,

погожий день — погожі дні.

— Виділіть закінчення прикметників у множині. Який висновок можна зробити про закінчення прикметників у називному відмінку множини?

б) Опрацювання правила (с. 105), яке є логічним висновком виконаної вправи.

Висновок. Слід звернути увагу, що всі без винятку прикметники у називному відмінку множини мають закінчення -і, тому варто не забувати, що у вимові треба пом’якшувати кінцеві приголосні перед звуком [-і]. Це стосується всіх приголосних звуків (у тому числі шиплячих і губних).

2. Тренувальна вправа (усна) на закріплення вивченого правила.

Названий прикметник поставте у множині, доберіть відповідний за змістом іменник і назвіть утворене словосполучення.

Дорогий — дорогі діти.

слабкий —

хижий —

мудріший —

скупий —

сухий —

козачий —

голубий —

сміливий —

3. Вибіркове списування (за вправою 207).

а) Читання тексту вправи, визначення його головної думки.

б) Рубрика «Слово про слово».

Тенді́тні — тонкі, ніжні, приємні на вигляд (про рослин і людей). Граціозні — витончені, стрункі.

    в) Самостійне вибіркове списування за завданням 2 вправи 207. Заохочувальний момент.

— Хто правильно, швидко й каліграфічно виконає завдання, той отримає малюнок-розмальовку квітки — символу української землі.

Наступний урок української мови ми зможемо розпочати з огляду експозиції ваших розмальовок. Якщо хтось у додатковій літературі знайде цікавинку про свою квітку, то отримає право виступу з повідомленням і заохочувальний бал.

Інформація. На планеті росте понад 200 видів калини. В Україні найпоширеніші 2 види — калина звичайна і цілолиста.

г)  Перевірка виконаного завдання (зачитування прикметників з пропущеними закінченнями).

Фізкультхвилинка.

4. Каліграфічна хвилинка.

к і сі ті ні хі ві

Підберіть і запишіть прикметники у множині, які закінчуватимуться буквосполученнями каліграфічної хвилинки.

Маленькі, косі, золоті, зелені, тихі, казкові і т. д.

— Які почуття виникають під час читання таких слів? (Радісні.)

— Такі ж веселі світлі почуття викликає і зміст наступної вправи.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Самостійна робота (за вправою 208).

а) Словникова робота (розгляд кольорових ілюстрацій квітів, згаданих у вправі: волошка, сокирки, безсмертник, медуниця, звіробій, материнка).

б) Письмове виконання вправи 208.

Можна запропонувати дівчаткам опрацювати перше речення, а хлопчикам — друге речення. Так буде опрацьована вся вправа.

в) Розбір прикметника за будовою.

    г) Перевірка виконання вправи.

2. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VII.  Підсумок уроку.

Вправа «Продовж речення».

— На сьогоднішньому уроці ми продовжили вивчати частину мови... (прикметник).

— Прикметники змінюються за... (числами, родами).

— Усі прикметники в називному відмінку множини мають... (закінчення -і).

— Наведіть приклади.

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 105 — правило, с. 106 — вправа 209.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити