Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 82-83 Урок розвитку мовлення. Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням неозначеної форми у приказках і прислів’ях. (Вправи 279-281)

Тема. Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням неозначеної форми у приказках і прислів’ях. (Вправи 279-281).

Мета. Ознайомити учнів з граматичними ознаками неозначеної форми дієслова; формувати вміння розпізнавати ці слова серед Інших часових форм; розвивати увагу, спостережливість.

Обладнання: мовний матеріал, чистий аркуш паперу для кросворда на підсумок уроку.

Хід уроку.

I.  Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 278).

— Прочитайте дібрані до тексту заголовки.

— Прочитайте виписані речення з однорідними присудками, вираженими дієсловами.

III.  Повідомлення теми і завдання уроку.

1. Створення проблемної ситуації.

— Прочитайте текст (текст записаний па дошці, таблиці чи екрані).

Уранці я роблю зарядку. Кожного дня чищу зуби. Перед їдою мию руки. Не читаю лежачи. Перед сном умиваюся і провітрюю кімнату.

— Прочитайте дієслова. Кого стосуються дії, описані в тексті? (Хлопчика, дівчинки — однієї особи.)

— Перебудуйте текст так, щоб дії стосувалися не однієї особи, а кожного з вас. Уявіть себе лікарем і спробуйте скласти поради для дітей. Вживайте слова корисно, необхідно, шкідливо.

2. Виділення істотних ознак, повідомлення терміна.

— Поспостерігаймо за дієсловами, виписаними з обох текстів (на дошці або таблиці).

Роблю зарядку

корисно робити зарядку

чищу зуби

необхідно чистити зуби

мию руки

потрібно мити руки

провітрюю кімнату

корисно провітрювати кімнату

— На які питання відповідають дієслова лівої і правої колонок?

— Визначте час дієслів лівої колонки.

— Поставте їх у минулому і майбутньому часі.

— Чи можна визначити час дієслів правої колонки?

Висновки. Дієслова правої колонки відповідають на питання що робити? що зробити?. Вони не вказують, хто виконує дію і коли вона відбувається. Час їх визначити не можна. Така форма називається неозначеною формою дієслова. Такі дієслова закінчуються на -ти, -ть.

— Сьогодні всі вправи нашого уроку присвячені вивченню неозначеної форми дієслова.

IV.  Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота над словом (за вправою 279).

— Виразно прочитайте вірш і скажіть, чи є у ньому незрозумілі слова.

— Випишіть виділені дієслова.

— Прочитай виділені слова. Чи можна сказати щось про час дії, позначеної цими словами? (Ні.)

2. Висновок-правило, с. 141, 142.

— Дієслова боронити, любити, працювати вжиті у неозначеній формі це початкова форма дієслова.

3. Каліграфічна хвилинка.

Ж ж Жж жи же ит ти ття життя

Життя прожити — не поле перейти.

— Як ви розумієте зміст цього прислів’я?

— Хто з рідних може дати вам таку пораду?

— Знайдіть дієслова у прислів’ї. У якій формі вони вжиті?

— Чим особлива неозначена форма? (Це початкова форма дієслова.)

Фізкультхвилинка.

4. Робота з прислів'ями (вправа 280).

— Прочитайте прислів’я, з’ясуйте, чи є в них невідомі слова.

— Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів'я.

— Відшукайте і прочитайте дієслова.

— Які форми дієслів використано у прислів’ях? (Неозначену форму дієслова.)

— Запишіть дієслова в неозначеній формі за абеткою.

Звернути увагу:

• неозначена форма є початковою формою дієслова;

• що робити? що зробити? — це питання неозначеної форми дієслова;

• кінцеву частину дієслів у неозначеній формі -ти, -ть називають суфіксом:

5. Навчальна гра «Відповідай миттю» (підготовка до домашнього завдання).

Ведучий (вчитель), звертаючись но черзі до учасників гри, називає іменник або прикметник. Учні повинні утворити від цього іменника або прикметника дієслово в неозначеній формі. Хто не зможе дати відповідь, вибуває з гри. Виграє той, хто залишиться.

Слова для гри: друг, ворог, вечеря, господарство, сніданок, хазяйство, спів, старт, плач, фініш, читання, радість, сум, синій, зелений, сухий, червоний.

6. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

V. Підсумок уроку.

1. Продовження речень.

— Продовжте речення:

•   Дієсловом називається ... .

•   Початковою формою дієслова є ... .

•   -ти, -ть вкінці дієслова називають ....

•   Найчастіше дієслово в реченні зв’язане з ... .

•   Не з дієсловами треба ... .

•   У реченні дієслово виступає ... .

2. Кросворд-гра «Перехрестя».

Кожний учасник гри креслить на аркуші паперу зображену тут фігуру.

Ведучий (вчитель) називає неозначену форму якогось дієслова, що складається з 6 букв, і всі вписують це слово у будь-які 6 клітиночок своєї фігури. Далі учасники гри самостійно заповнюють решту рядів дієсловами в неозначеній формі. Після перевірки кожному записується стільки очок, скільки у нього перехресть. Наприклад, троє учнів, взявши за основне слово читати, заповнили свої фігури так:

Перший з них одержав 4 бали, другий — 2 бали, третій — 1 бал. Продовжуючи гру, ведучий (вчитель) називає інше слово в неозначеній формі, що також вноситься у фігури, і гра йде, як і раніше. Виграє той, хто першим набере обумовлену кількість балів.

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 142 — правило, вправа 281.

Підібрати для учнівського диктанту прислів’я і приказки, у яких є дієслова в неозначеній формі.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити