Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 86 Аналіз контрольної роботи. Число дієслова. Змінювання дієслів за часами. (Вправи 286-289)

Тема. Аналіз контрольної роботи. Число дієслова. Змінювання дієслів за часами. (Вправи 286-289).

Мета. Формувати в учнів уміння визначати число дієслова і змінювати дієслова за числами; вдосконалювати навички роботи з текстами.

Обладнання: мовний матеріал, додаток 3.

Хіт уроку

I. Організація класу.

II. Аналіз контрольної роботи (диктанту).

1. Повідомлення результатів контрольної роботи.

2. Відзначення учнів, які написали диктант бездоганно, і вручення їм карток для індивідуальної роботи.

3. Робота класу над типовими помилками.

4. Індивідуальна робота над помилками, допущеними в диктанті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Чи знаєш ти?..».

— Яка частина мови називається дієсловом?

— Як називається початкова форма дієслова? Наведіть приклади. (Неозначена форма дієслова.)

— Як змінюються дієслова? (За часами.)

— Які часи може мати дієслово? (Минулий, теперішній, майбутній.)

— На які питання відповідають дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу?

— Дієслово в неозначеній формі змініть за часами (усно).

Малювати малював, малює, малюватиме (буде малювати).

Бігти —

Сумувати —

Формувати —

Радіти —

2. Творчий диктант із фронтальною перевіркою.

— Дієслова в неозначеній формі змініть і запишіть: в минулому часі 1-й ряд, в теперішньому часі — 2-й ряд, в майбутньому часі — 3-й ряд.

Збирати, ходити, горювати, розливати, радіти, балакати, працювати, складати, літати, смішити, плавати.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Проблемна ситуація.

— Що означає або що випливає з такого питання: як змінюються дієслова за числами? (Це означає, що дієслова таки змінюються за числами.)

— Які є числа як граматична ознака? (Однина і множина.)

Висновок. Якщо дієслова змінюються за числами, отже, вони можуть вживатись в однині і множині.

— Давайте переконаємось у цьому.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Вибіркове коментоване списування (вправа 286).

а) Читання тексту, словникова робота, добір заголовка.

Марево 1. Оптичне явище в атмосфері, яке полягає в тому, що невидимі предмети, які знаходяться за горизонтом, відбиваються в переломленій формі в повітрі, міраж.

2. Переносне зн. Привиди, примари, уявне видіння.

3. Миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі (особливо в спеку).

б) Виписування головних членів речення за зразком (с. 145).

в) Визначення числа дієслова з опорою на правило (с. 146).

2. Опрацювання правила (с. 146).

3. Вправа «Попрацюймо разом» (вправа 287).

— Прочитайте уривки з віршів.

— Випишіть дієслова, ужиті в множині. Визначте їх час.

— Виконайте звуко-буквений аналіз виділених слів (додаток 3).

Фізкультхвилинка.

4. Тренувальна вправа (вправа 288).

а) Читання речень, з’ясування значень невідомих слів.

б) Письмове виконання завдання 2.

— Спишіть речення. Підкресліть головні члени.

— Якими частинами мови виражені головні члени речення?

— Прокоментуйте час дієслів у реченнях.

— Які з речень вам хотілося б вивчити напам’ять? Чому?

5. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

6. Редагування тексту.

— Перебудуйте текст, ставлячи дієслова і зв’язані з ними слова у множині. Летить над пасікою бджілка і прислухається. Чує, що десь далеко дзвенить ніжний дзвіночок. Летить бджілка на музику дзвіночка. Прилетіла до лісу. А то дзвенить квітка конвалії.

VI. Підсумок уроку.

1. Гра «Скажи відверто».

— Яку частину мови ви тепер вивчаєте? (Дієслово.)

— Які граматичні характеристики дієслова ви вже знаєте? (Час, число, початкова форма дієслова.)

— Які знаєте часи дієслів? (Минулий, теперішній, майбутній.)

— У якому числі може вживатись дієслово? (В однині або в множині.)

— Як називається початкова форма дієслова і на які питання відповідає? (Неозначена форма дієслова, відповідає на питання що робити? що зробити?.)

2. Усмішки.

— Впізнайте дієслово, вжите у множині.

Який час...

Вчитель: — Я миюся, ти миєшся... Який це час, Федоте?

Учень: — Ну, раз ми з вами миємось — виходить, що субота. (В. Слюсар)

— Чи правильно відповів Федот? Доведіть.

— Впізнайте дієслова, вжиті в однині.

***

Вчитель: — Який це час: я бігаю, ти бігаєш, він бігає, вони бігають?

Учень: — Велика перерва.

— Чи погоджуєтесь з відповіддю учня? Чому?

***

Вчитель: — Який буде минулий час від дієслова прокидатися!

Учень: — Спати!

— Чи правильно відповів учень? Доведіть.

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 146 — правило, с. 147 — вправа 289.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити