Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік
УРОК 100-101 Урок розвитку мовлення. Спостереження за роллю прислівників-антонімів y мовленні. (Вправи 329-331)
Тема. Спостереження за роллю прислівників-антонімів v мовленні. (Вправи 329-331).
Мета. Ознайомити учнів із прислівниками-антонімами; вчити спостерігати за роллю прислівників-антонімів у тексті; виробляти вміння добирати прислівники-антоніми й використовувати їх у реченнях, текстах.
Обладнання: прислів’я, загадки, тлумачний словник.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 328).
— Зачитайте дібрані до фразеологізмів прислівники-синоніми.
— Які із фразеологізмів викликали труднощі у доборі синонімів?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
— З’єднайте синонімічні вислови з відповідними синонімами.
Завдання завчасно записане на дошці або картках.
Прийде, як рак свисне Працює, як віл у ярмі Знає, як свої п'ять пальців На дворі, хоч в око стрель Дав, як кіт наплакав Працює, як сонна муха Не бачити, як своїх вух |
повільно ніколи добре мало багато дуже темно невідомо коли |
— Як називаються слова, які мають протилежне значення?
— Поміркуйте, чи можуть бути антоніми серед прислівників?
IV. Повідомлення геми і завдань уроку.
— Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 167).
— Сьогодні ми попрацюємо з прислівниками-антонімами.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з текстом (вправа 329).
— Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.
— Випишіть прислівники. Доведіть свій вибір.
— Доберіть до них прислівники-антоніми.
Повільно — швидко
старанно — недбало (байдуже)
тихенько — голосно (шумно)
раніше — пізніше
— Доберіть синоніми до прислівників повільно, старанно. (Помалу, неспішно; дбайливо, ретельно.)
Фізкультхвилинка.
2. Творча вправа з елементами дослідження (за вправою 330).
а) Читання вірша, з’ясування значень невідомих слів.
— Назвіть прислівники, вжиті у вірші Д. Білоуса «Українські прикмети». (Сьогодні, завтра, знаменно, наперед, достеменно, зроду, незабаром, невдовзі.)
— З якою метою вжито прислівники? (З метою уточнення.)
— Які з названих прислівників є словами з протилежним значенням? (Сьогодні — завтра.)
— Як називають такі прислівники? (Антонімами.)
— Назвіть прислівники-синоніми у двох останніх строфах? (Незабаром, невдовзі.)
б) Виконання письмового завдання вправи (завдання 2).
— Визначте, до якої частини мови належать слова ясний, гострий, рівний. (До прикметників.)
— Утворіть від цих прикметників прислівники, а до утворених прислівників доберіть антоніми.
Ясний — ясно — темно.
Гострий — гостро — тупо.
Рівний — рівно — криво.
3. Каліграфічна хвилинка.
А А А ай го ор лиць горілиць
Останні айстри горілиць зайшлися болем.
Л. Костенко
— Як ви розумієте зміст речення?
— Визначте граматичну основу речення.
— Поясніть значення слова горілиць і словосполучення зайшлися болем. Горілиць — догори обличчям, навзнак.
Зайшлися болем — відмирають, бо осінь, а вони останні.
— Назвіть звуки у слові останні. (О, с, т, а, н, і.)
— Назвіть частини мови у реченні.
— Підберіть антоніми до прислівника горілиць. (Ниць.)
Ниць — обличчям вниз; долілиць, протилежне горілиць.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робота в зошиті).
2. Самодиктант-загадка.
Текст записаний на дошці.
а) Робота над віршем-загадкою.
— Прочитайте і відгадайте загадку.
Зранку, вдень і ввечері
я облітаю ліс уздовж і вшир.
Занесу своє яєчко
у чуже гніздечко, легко
всівшись на суку,
я роки лічу: ку-ку. (Зозуля)
М. Романченко
— Розкажіть, що ви знаєте про зозулю.
— Назвіть всі прислівники, які використані в тексті.
— Які серед прислівників є антонімами? (Зранку — ввечері, уздовж — вшир.)
— До яких прислівників, наявних у загадці, можна теж дібрати антоніми? (Вдень — вночі, легко — важко.)
б) Заучування вірша напам’ять.
в) Самодиктант із наступною самоперевіркою.
3. Творчий словниковий диктант.
— До названих прислівників доберіть і запишіть тільки антоніми.
Високо, широко, назад, праворуч, далеко, вдень, тихо, багато, швидко, прямо, глибоко, вгорі, вперше.
VII. Підсумок уроку.
— Яка частина мови називається прислівником?
— Як називаються прислівники, протилежні за значенням? (Антонімами.)
— Упізнайте прислівники в усмішці.
Не відкладай
— Ніколи не відкладай на завтра того, що можна зробити сьогодні, сказала мама синові.
— Добре, мамочко, — весело відповів хлопчик і побіг до сусідньої кімнати.
— Що ти збираєшся робити?
— Хочу з’їсти завтрашню порцію халви.
— Назвіть серед прислівників антоніми. (Сьогодні — завтра.)
— Підберіть антонім до прислівника легко. (Важко.)
— Чи погоджуєтесь ви з рішенням і діями хлопчика? Чому?
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 168, вправа 331.