Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 102 Однорідні другорядні члени речення, виражені прислівниками. Контрольна робота: списування. (Вправи 332-335)

Тема. Однорідні другорядні члени речення, виражені прислівниками. Контрольна робота: списування. (Вправи 332—335).

Мета. Ознайомити учнів з однорідними другорядними членами речення, вираженими прислівниками; виробляти вміння визначати прислівники, що виконують роль однорідних членів речення, добирати однорідні прислівники, будувати речення з однорідними прислівниками.

Обладнання: орфографічні словники, тлумачний словник.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Контрольна робота. Списування.

Тексти для списування.

Білчина пам’ять

Сьогодні я розглядав на снігу сліди звіряток та птахів. Багато цікавого прочитав. Ось білка добулась крізь сніг до моху, взяла звідти горіхи і відразу з'їла їх. Я шкаралупу знайшов. Потім відбігла з десяток метрів, знову пірнула, знову лишила на снігу шкаралупу.

Що за диво? Не можна ж думати, що вона чула запах горіха крізь шар снігу. Отже, добре пам'ятала з осені про свої горіхи.

Небезпека від пожежі

Улітку значно збільшується загроза пожеж у лісі, на полі. Тому не можна розпалювати багаття, коли стоїть суха, спекотна погода.

Вогнище розкладають не ближче як за п’ятдесят метрів від хвойних дерев. Щоб вогонь не поширювався, місця для багаття розчищають від сухої трави, гілок і обкопують або присипають піском.

Вогнище заливають водою або посипають піском. Перед тим як залишити місце відпочинку, слід ретельно загасити жаринки, що тліють.

Бережіть природу лісів

У лісі живе багато різних тварин. Зяблики, іволги, мухоловки, зозулі й солов’ї наповнюють ліс своїм чудовим співом. Усі ці птахи поїдають безліч комах, які живуть на деревах.

Розправивши пухнасті хвости, перестрибують з гілки на гілку потішні білки. Сполоханий заєць кидається навтіки. Ось майнула в кущах руда лисиця. У траві зрідка прошелестить їжак, проповзе вуж чи гадюка.

Рудих мурашок називають санітарами лісу. Їх потрібно оберігати.

Збір зошитів.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вправа «Інтерв’ю».

— Скільки частин мови є в українській мові? (10.)

— Назвіть, які частини мови ви вже вивчили. Підтвердіть це прикладами. Яку частину мови вивчаєте тепер? Чим вона особлива? (Прислівник — незмінна частина мови.)

— На які питання відповідає прислівник? Наведіть приклади.

  1. Вибірковий диктант.

— Із прочитаних мною прислів’їв і приказок виберіть і запишіть парами через рисочку прислівники-антоніми.

  • Гарно щебече, та погано слухати.
  • Улітку пісні співає, взимку сльози проливає.
  • На рідній землі тепло вдень і вночі.
  • Хто багато говорить, той мало творить.
  • Бур’ян росте швидко, а добра трава — повільно.
  • М’яко стеле, та твердо спить.
  • Поранити легко, загоїти важко.
  1. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні ми будемо працювати з реченнями, у яких другорядні однорідні члени речення виражені прислівниками.

  1. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
  2. Вправа-загадка (вправа 332).

    а) Читання і відгадування загадки.

— З якою частиною мови прислівники найчастіше зв’язані в реченні? (З дієсловом.)

— Яким членом речення виступає прислівник? (Другорядним.)

б) Відшукування в тексті однорідних прислівників і дієслів, з якими вони зв’язані (завдання 2).

в) Виписування з тексту прислівників з дієсловами, з якими вони зв’язані.

  1. Опрацювання правила-висновку про однорідні прислівники (с. 169).
  2. Каліграфічна хвилинка.

333 бі бі хв хв енььк есеньк

Зимонько-снігуронько,

наша білогрудонько,

не верти хвостом,

а труси тихесенько,

рівненько, гладесенько

срібненьким сніжком...

Леонід Глібов

— Якою ви уявляєте зиму?

— Відшукайте у вірші прислівники. (Тихесенько, рівненько, гладесенько.)

— З яким словом зв’язані ці прислівники?

— Що можна сказати про ці прислівники? (Однорідні другорядні члени речення.)

— Яка їх роль у вірші? (Живописна.)

Фізкультхвилинка.

  1. Тренувальна вправа (вправа 333).

а) Рубрика «Слово про слово».

— Прочитайте висловлювання і поясніть, як ви їх розумієте.

Оратор — людина, яка вміє гарно і переконливо говорити, виголошувати промови; промовець, красномовець.

б) Списування речень, підкреслення прислівників.

— Які із прислівників є другорядними однорідними членами речення?

  1. Вправа «Перевір своє мовне чуття» (вправа 334).

а) Ознайомлення із завданнями.

б) Списування речення, уставляючи потрібні прислівники.

в) Складання усного висловлювання за поданим початком.

Під час розмови потрібно...

  1. Лінгвістичний експеримент.

— Прочитайте вголос вірш.

Я охайно, плавно, легко

пластилін візьму і стека.

Розкачаю рухом звичним

заготовку циліндричну.

Стисну пальцями злегенька,

вийде блюдечко маленьке.

З пластиліну, а чи з глини

зроблю конус без вершини.

Візьму стеку в пальці знову —

от і чашка вже готова.

Зроблю гарний візерунок —

і готовий подарунок.

В. Тименко

— За тлумачним словником знайдіть значення слова стека.

Стека дерев’яний або кістяний інструмент, яким користуються скульптори під час ліплення.

— Знайдіть у тексті вірша прислівники.

— Чи є серед них ті, які виконують роль другорядних однорідних членів речення?

— А тепер прочитайте вірш без прислівників. Що втрачається? Зробіть висновок про роль прислівників у мовленні.

  1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
  2. Підсумок уроку.
  3. Бесіда.

— Які розділові знаки необхідні при однорідних членах речення?

  1. Гра «Аукціон».

— Хто останній назве слово — той виграв.

Я дуже люблю свого тата. Він добрий і сильний. Мій тато працює добре, ... .

— До якої частини мови належать слова, які ви підібрали? (Прислівники.)

— Якщо всі ці слова прочитати в одному реченні, що можна сказати про члени речення з перелічувальною інтонацією? (Це другорядні однорідні члени речення, виражені прислівниками.)

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 170, вправа 335.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити