Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 104 Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 339-341)

Тема. Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 339—341).

Мета. Вдосконалювати вміння розпізнавати прислівники в усному і писемному мовленні; розкрити роль прислівників у художніх і науково-популярних текстах; формувати вміння використовувати прислівники у різних текстах і визначати їхню роль.

Обладнання: індивідуальні картки, малюнки ранніх квітів.

Хіт уроку

І. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 338).

— Які заголовки ви дібрали до вірша?

— Прочитайте виписані речення. Доведіть, що однорідні члени речення виражені прислівниками.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Мозковий штурм».

— Що ви знаєте про прислівник? Розкажіть.

2. Робота з індивідуальними картками (4-5 учнів).

Картка

1) Запиши речення, вибравши в дужках потрібний прислівник. (Повільно, спокійно) сходило сонце і світло (похмуро, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небу (легко, тяжко) пливли невеликі хмари. Старий ліс (глухо, таємниче) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (мовчазно, величаво). Берізки (завзято, радісно) шелестіли листочками.

2) Підкресли прислівники разом з дієсловами, з якими вони пов’язані в реченні.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з прислівниками. Ваше завдання — звернути увагу на їх роль у науково-популярних і художніх текстах.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Творча вправа (вправа 339).

— Що ви знаєте про сезонні зміни в природі?

— Доповніть речення, використовуючи прислівники з довідки.

— Запишіть повний текст. Доведіть, що він є науково-популярним.

2. Списування із завданням (картки з текстом на кожну парту).

З усіх співочих пташок найбільш таємнича і гарна іволга живуть іволги у березових гаях і тінистих парках навесні ці птахи з'являються пізно важко знайти гніздо іволги в зеленому гіллі дерев рідко можна побачити близько і саму пташку вона непомітно перелітає з дерева на дерево тільки інколи на сонці блисне іволга яскравим пір ’ям.

— Поділіть текст на речення. Запишіть його. Підкресліть прислівники.

— Спробуйте прочитати цей текст, упускаючи прислівники. Які ваші враження від прочитаного тексту?

— Чи можна назвати цей текст науково-популярним?

Фізкультхвилинка.

3. Вправа «Попрацюймо разом!» (вправа 340).

а) Розгляд ілюстрацій ранніх квітів.

б) Розповідь про одну із квіток з погляду науковця-ботаніка і з погляду поета.

в) Колективне складання і запис тексту-опису (художнього і наукового) про одну із квіток (на вибір).

— Скористайтесь прислівниками із завдання 3.

4. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VI. Підсумок уроку.

Гра «Так чи Ні».

— Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні».

Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою.

Відгадай, коли мастак.

НІ чи ТАК

• Прислівник — це незмінна частина мови. (Так.)

• Прислівники в реченні виступають головними членами речення. (Ні.)

• Прислівники в тексті найчастіше з’єднані з дієсловами. (Так.)

• Різні форми прислівників утворюються з допомогою зміни їх закінчень. (Ні.)

• Слова вчора, сьогодні, завтра — це прислівники-синоніми. (Ні.)

• Прислівники у художніх текстах надають текстові більшої емоційності і виразності. (Так.)

• Прислівники у наукових текстах надають текстові більшої образності. (Ні.)

• Чи вживаються прислівники в наукових текстах? (Так.)

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 173. вправа 341.

Помічник для домашнього завдання.

Пам’ятка гостеві

Як поводитися під час їжі:

• сидіти треба злегка нахилившись уперед і на всьому стільці, а не на його краєчку;

• розмовляти з сусідом праворуч, не повертаючись спиною до того, хто сидить ліворуч;

• сидіти треба прямо, при розмові повертати тільки голову;

• ноги перед собою не витягувати, а тримати біля стільця;

• на столі можуть бути лише кисті рук, аж ніяк не лікті;

• жувати треба з закритим ротом, не плямкати;

• з повним ротом не розмовляти; розмовляючи, не треба «жувати жуйку» — нудно й настирливо повторювати те саме;

• намагатися, щоб тарілка була якомога менше забруднена — хрящики, кісточки покласти на край тарілки;

• класти на тарілку стільки, скільки зможете з’їсти.

(Лариса Солонець. Робота над фразеологізмами ввічливості // Початкова школа. — 1999. — №12.)




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити