Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік
УРОК 104 Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 339-341)
Тема. Спостереження за роллю прислівників у художніх і науково-популярних текстах. (Вправи 339—341).
Мета. Вдосконалювати вміння розпізнавати прислівники в усному і писемному мовленні; розкрити роль прислівників у художніх і науково-популярних текстах; формувати вміння використовувати прислівники у різних текстах і визначати їхню роль.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнки ранніх квітів.
Хіт уроку
І. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 338).
— Які заголовки ви дібрали до вірша?
— Прочитайте виписані речення. Доведіть, що однорідні члени речення виражені прислівниками.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа «Мозковий штурм».
— Що ви знаєте про прислівник? Розкажіть.
2. Робота з індивідуальними картками (4-5 учнів).
Картка
1) Запиши речення, вибравши в дужках потрібний прислівник. (Повільно, спокійно) сходило сонце і світло (похмуро, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небу (легко, тяжко) пливли невеликі хмари. Старий ліс (глухо, таємниче) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (мовчазно, величаво). Берізки (завзято, радісно) шелестіли листочками.
2) Підкресли прислівники разом з дієсловами, з якими вони пов’язані в реченні.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати з прислівниками. Ваше завдання — звернути увагу на їх роль у науково-популярних і художніх текстах.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Творча вправа (вправа 339).
— Що ви знаєте про сезонні зміни в природі?
— Доповніть речення, використовуючи прислівники з довідки.
— Запишіть повний текст. Доведіть, що він є науково-популярним.
2. Списування із завданням (картки з текстом на кожну парту).
З усіх співочих пташок найбільш таємнича і гарна іволга живуть іволги у березових гаях і тінистих парках навесні ці птахи з'являються пізно важко знайти гніздо іволги в зеленому гіллі дерев рідко можна побачити близько і саму пташку вона непомітно перелітає з дерева на дерево тільки інколи на сонці блисне іволга яскравим пір ’ям.
— Поділіть текст на речення. Запишіть його. Підкресліть прислівники.
— Спробуйте прочитати цей текст, упускаючи прислівники. Які ваші враження від прочитаного тексту?
— Чи можна назвати цей текст науково-популярним?
Фізкультхвилинка.
3. Вправа «Попрацюймо разом!» (вправа 340).
а) Розгляд ілюстрацій ранніх квітів.
б) Розповідь про одну із квіток з погляду науковця-ботаніка і з погляду поета.
в) Колективне складання і запис тексту-опису (художнього і наукового) про одну із квіток (на вибір).
— Скористайтесь прислівниками із завдання 3.
4. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
VI. Підсумок уроку.
Гра «Так чи Ні».
— Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні».
Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою.
Відгадай, коли мастак.
НІ чи ТАК
✵ Прислівник — це незмінна частина мови. (Так.)
✵ Прислівники в реченні виступають головними членами речення. (Ні.)
✵ Прислівники в тексті найчастіше з’єднані з дієсловами. (Так.)
✵ Різні форми прислівників утворюються з допомогою зміни їх закінчень. (Ні.)
✵ Слова вчора, сьогодні, завтра — це прислівники-синоніми. (Ні.)
✵ Прислівники у художніх текстах надають текстові більшої емоційності і виразності. (Так.)
✵ Прислівники у наукових текстах надають текстові більшої образності. (Ні.)
✵ Чи вживаються прислівники в наукових текстах? (Так.)
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 173. вправа 341.
Помічник для домашнього завдання.
Пам’ятка гостеві
Як поводитися під час їжі:
✵ сидіти треба злегка нахилившись уперед і на всьому стільці, а не на його краєчку;
✵ розмовляти з сусідом праворуч, не повертаючись спиною до того, хто сидить ліворуч;
✵ сидіти треба прямо, при розмові повертати тільки голову;
✵ ноги перед собою не витягувати, а тримати біля стільця;
✵ на столі можуть бути лише кисті рук, аж ніяк не лікті;
✵ жувати треба з закритим ротом, не плямкати;
✵ з повним ротом не розмовляти; розмовляючи, не треба «жувати жуйку» — нудно й настирливо повторювати те саме;
✵ намагатися, щоб тарілка була якомога менше забруднена — хрящики, кісточки покласти на край тарілки;
✵ класти на тарілку стільки, скільки зможете з’їсти.
(Лариса Солонець. Робота над фразеологізмами ввічливості // Початкова школа. — 1999. — №12.)