Українська мова 4 клас - конспекти уроків (за підручником М. С. Вашуленка) - 2015 рік

УРОК 105-106 Урок розвитку мовлення. Правопис найуживаніших прислівників. (Вправи 342-345)

Тема. Правопис найуживаніших прислівників. (Вправи 342—345).

Мета. Вправляти учнів у правописі найуживаніших прислівників.

Обладнання: мовний матеріал.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завданим (вправа 341).

Вправа «Крісло автора».

Учні читають розповіді про те, як треба поводитись у гостях.

— Які прислівники допомогли вам скласти розповідь?

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Ви вже знаєте, як поводитись у гостях, а чи доводилось вам бути гостинним господарем?

— Прочитайте пам’ятку і скажіть, чи не про вас.

Пам’ятка господареві

✵ Будьте привітними господарями — доброзичливо зустріньте гостя, допоможіть йому роздягнутися, запросіть в кращу кімнату, спробуйте зайняти гостя.

✵ Будьте уважними господарями — знайдіть час поговорити з усіма гостями. більше уваги приділіть сором’язливій людині та тому, хто у вас в гостях уперше.

✵ Будьте тактовними господарями — не звертайте уваги на помилки гостя, не говоріть на неприємні для нього теми.

✵ Будьте вихованими господарями — незважаючи ні на шо, не показуйте гостям свого незадоволення чи поганого настрою.

✵ Будьте щедрими господарями не жалкуйте часу, зусиль на те, щоб гарно прийняти гостей, зі смаком сервіруйте (накрийте) стіл.

— Відшукайте у тексті прислівники.

— Чи був би зміст пам’ятки досконалим і глибоким без цих прислівників? Зверніть увагу на виділені слова в тексті. Яка не частина мови? (Прикметники.)

— Утворіть із них прикметників прислівники. (Привітно, уважно, тактовно, виховано, щедро.)

— Чи є складнощі у написанні цих прислівників?

— Сьогодні ми будемо опрацьовувати правопис найуживаніших прислівників.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Вправа «Я — письменник» (вправа 342).

а) Відгадування загадки.

б) Виділення прислівників і звернення уваги на їх правопис.

в) Розвиток писемного мовлення (проба пера).

— Використайте всі чотири прислівники загадки і складіть з ними речення, щоб вийшов текст.

г) Запис складеного тексту.

— Який текст вийшов у вас — художній чи науковий? Обгрунтуйте свою думку.

Фізкультхвилинка.

2. Помічник для вчителя.

— Розглянемо випадки, коли прислівники пишуться разом.

1) Якщо вони вказують напрямок і відповідають на питання куди?, де?, звідки ?.

Зверніть увагу на відповідні стрілки і запам’ятайте, що всі слова, які розмістяться на них, пишуться разом.

Примітка. Співзвучні з прислівниками слова у середині, в середині, з боку будуть писатися окремо, якщо за ними стоятиме іменник у родовому відмінку:

✵ У середині живота щось заболіло.

✵ 3 боку Дніпра повіяло прохолодою.

З гори напишемо окремо тільки тоді, коли йтиметься про гору, на яку можна підніматися або спускатися з неї.

Порівняйте:

✵ Згори світить сонне.

✵ Діти з’їжджають з гори на санчатах.

2) Прислівники, які означають часові проміжки і відповідають на питання коли?.

3) Прислівники, які називають пори року:

4) Прислівники, утворені таким чином:

у, в, на + числівник: удвоє, утричі, уп’ятеро, надвоє, втроє, вперше, вдруге...

(Коваленко О. В. Як грамотно написати диктант: Навчальний посів. — К.: Вид. дім «КМ Академія». 2002. — с. 4—5.)

3. Рубрика «Слово про слово».

Афори́зм — думка, стисло висловлена в дуже виразній формі.

Чесно́ти — доброчесність, порядність.

4. Вправи з афоризмами (вправа 343).

а) Читання афоризмів, з’ясування значень невідомих слів.

— Як ви розумієте ці афоризми?

б) Списування афоризмів.

— Підкресліть прислівники. Обгрунтуйте свій вибір.

— Поясніть правопис виділених прислівників.

5. Вибіркове списування (вправа 344).

а) Читання речень, з’ясування значень невідомих слів.

— Які ще народні прикмети ви знаєте?

— Запитайте у своїх старших родичів про народні прикмети.

б) Виписування прислівників.

— Що означають виписані прислівники?

— Зверніть увагу на їхній правопис.

в) Розбір прислівників за будовою.

г) Конкурс на краще речення для художнього тексту.

— Складіть і запишіть речення з прислівником уранці.

6. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).

V. Підсумок уроку.

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 174, вправа 345.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити